Nya hyror 2019

Överenskommelse klar mellan privatvärdar och Hyresgästföreningen i Göteborg

3 000 hushåll hos ett antal privata fastighetsägare i Göteborg slipper sväva i ovisshet om sin hyra. I dagarna har en överenskommelse slutits mellan hyresvärdarnas ombud RCB Fastighetsutveckling och Hyresgästföreningen som innebär att hyrorna höjs med 2,3‑2,9 procent från och med den 1 januari 2019 till och med den 30 juni 2020.

• -Efter flera månaders förhandling är vi glada att vi till slut kunde hitta en konstruktiv lösning. Med den här överenskommelsen har vi för första gången brutit upp de årsvisa överenskommelserna i Göteborg. Nu vet vi vad som gäller för 1,5 år framöver, säger Agneta Ranäng, RCB Fastighetsutveckling.

Uppgörelsen, som alltså avser 1,5 år, ger retroaktiva hyreshöjningar från och med den 1 januari 2019, eftersom förhandlingarna drog ut på tiden. Skillnaden i höjning mellan 2,3‑2,9 procent beror på skillnader i olika fastigheters nuvarande hyresnivå och kvalitet.

• -I årets förhandling lämnade vi de invanda spåren och hittade nya framkomliga vägar, vilket känns väldigt bra. Nu ser vi framåt och fortsätter att utveckla hyresförhandlingssystemet. Det gynnar både hyresgäster och fastighetsägare, säger Peter Cavalli-Björkman, RCB Fastighetsutveckling.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta:

Agneta Ranäng, fastighetskonsult RCB 0722‑52 19 00

Peter Cavalli-Björkman, fastighetsjurist RCB 0720-78 83 65