1,3 MILJARDER SKA FÖRNYA ROYAL CARIBBEANS IKONSKEPP

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2019 07:02 CEST

Kryssningsgiganten Royal Caribbean lägger just nu stora belopp på uppgraderingar av sina olika fartyg. Allure of the Seas ska stå klart för Medelhavet sommaren 2020.

- Royal Caribbean lägger stora belopp på att förnya sina fartyg, och nu är det Allure of the Seas som ska genomgå en stor «makeover», berättar Norden-chef Geir Kronbæck.

Renoverigen är noga planerad för att stå klar till sommarsäsongen 2020. Prislappen kommer att bli dryga 1,3 miljarder norska kronor och den första kryssningen med nya Allure of the Seas, avgår från sin hemmahamn Barcelona, den 10 maj nästa år.

- Många har fina semesterminnen från Allure of the Seas. Fartyget är ett meckaför familjer med barn och nu planeras för ännu fler upplevelser för såväl små som stora. Vårt mål är att Allure of the Seas ska ge våra kryssningsgäster det ultimata sommarlovet i Europa, säger Kronbæck.

Fartyget uppgraderas med Ultimate Abyss, världens högsta rutschbana till sjöss, som går över 10 plan, The Perfect Storm som är en trio av vattenrutschbanor och ett helt omdesignat Adventure Ocean. Dessutom byggs det nya områden för tonåringar, en ny konserthall och helt ny restaurang - Giovanni’s Italian Kitchen & Wine Bar.

Oavsett om kryssningsgästen vill koppla av eller ha kul, finns det något för alla ombord. Här finns allt från barnpooler för de yngsta till ett stort uppgraderat pooldäck med bekväma dagssängar och hängmattor runt The Lime & Coconut signature bar.

- Det har varit viktigt för oss att hela familjen ska kunna njuta av ledigheten ombord. Vi har speciella områden för småbarn, barn, tonåringar och vuxna, säger Geir Kronbæck.

• I den helt nya Adventure Ocean får barnen härliga upplevelser med ett eget lekland, som bjuder på allt från kunskap om ny teknik, till att skapa konst eller avancerade spelkonsoller. Ett område är anpassat för riktigt små barn och ett annat för barn i åldrarna 3-5 år.
  • För tonåringar finns det en designad exklusiv lounge med gaming-konsoller, musik, filmer och eget utomdäck.

Utöver Giovanni’s Italian Kitchen & Wine Bar, som gör handgjorda pizzor, öppnar flera nya restauranger och barer. Portside BBQ serverar amerikansk grillmat som «pulled pork» när den är som bäst. Playmakers Sports Bar & Arcade visar sport på storbildskärmar och erbjuder turneringar, utöver bar-snacks och iskalla drycker. El Loco Fresh är restaurangen som serverar mexikans mat på ett informellt sätt, medan barnens favorit troligen blir Sugar Beach som erbjuder hela 220 olika typer av godis och glass. Och om du är nyfiken på ny teknik är ett besök på Bionic Bar by Makr Shakr ett måste. Här trollar två robot-bartenders fram drinkar och cocktails!

På kvällen blir det full fart i den helt nya konsertsalen, med live-band som garanterat kommer att locka ut gästerna på dansgolvet. För den som sjäv tycker om att sjunga, är Spotlight Karaoke stället. Här finns såväl en stor scen, som privata rum där gästerna kan välja mellan massvis av låtar. Varje kväll blir det dessutom underhållning i form av en spektakulär show, allt från Broadwayuppsättningar och musikaler till dyk- och isshower – för att nämna några.

- Vi vill ge våra gäster en drömsemester med wow-upplevelser de aldrig sett maken till tidigare, förklarar Geir Kronbæck.

Kryssningsgiganten Royal Caribbean lägger just nu stora belopp på uppgraderingar av sina olika fartyg. Ett speciellt moderniseringsprogram för hela skeppsflottan, med en budget på över 8 miljarder norska kronor, lanserades tidigare i år.

För ytterligare information, vänligen kontakta Norden-chef på RCL, Geir Kronbæck, e-post: gkronbaeck@rccl.com, telefon. 951 80612.

Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL) är ett globalt kryssningsföretag som driver kryssningsrederierna Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Azamara Club Cruises och Pullmantur. Totalt har dessa sex varumärken 47 fartyg i trafik och 12 under konstruktion. Ytterligare information finns www.royalcaribbean.se  www.celebrity.se  www.azamaraclubcruises.com samt www.rclinvestor.com