RCCL surfar på WiFi-vågen - Blir enda kryssningsrederi med superbredband till sjöss

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2015 14:58 CEST

Norrmän ligger i topp när det gäller användning av teknologi. Att streama musik, lasta ner filmer, uppdatera och hålla kontakt med familj och vänner på sociala medier har blivit vardagliga vanor. Enligt en undersökning gjord av resesöksidan momondo.no tidigare i år så är det nu så pass viktigt att när vi är på semetser så rankas WiFi högre än pool när vi beställer hotell. Därför har RCCL under två år förberett denna nyhet som kommer att ge en ännu bättre semesterupplevelse till sjöss.

Ett fartyg har mer bandbredd än alla kryssningsfartyg i världen.
Tillgång till internet ombord på kryssningsfartyg har tidigare kanske inte imponerat på många men som det första kryssningsrederi i världen så ska fler Royal Caribbeanfartyg nu få superbredband. Ombord på systerfartygen Anthem- och Quantum of the Seas samt på Oasis- och Allure of the Seas är lösningen redan operativ. Också de nya fartygen i Quantum och Oasis-klassen som just nu byggs får detta.

Var och en av dessa fartyg har större nätkapacitet än alla andra kryssningsfartyg i världen tillsammans. Den trådlösa hastigheten ombord är lika hög som bra landbaserade bredbandslösningar. Kapaciteten är på 14 terrabyte i månaden. Det motsvarar att skicka och motta 2 miljoner bilder i veckan.

12 satelliter följer fartygen

- Oavsett vilken enhet man använder kan gäster vara online 24/7 var som helst på fartyget. De kan göra allt från att se över mailboxen, streama video och musik, Skype samt att della semesterögonblick i realtid via sociala medier även mitt ute på havet säger Marknadschef Ellen Stebekk på RCCL i Oslo.

Oavsett var fartygen seglar så följs de av 12 satelliter som går i en låg bana i atmosfären över ekvatorn. O3B-teknologin försäkrar fantastisk näthastighet överallt ombord. Den så kallade VOOM-lösningen ombord är sex gånger snabbare än någon annan nättäckning till sjöss.

Alla fartygsklasser uppgraderas

De sammanlagda fartygen i Freedom-, Voyager-, Vision-, Radiance- och Sovereignklassen blir också uppgraderade på WiFi fronten. Här installeras en så kallad «Unlimited Internet»-lösning. Här kommer gästerna enkelt kunna se över sin mail och surfa som vanligt. Under tiden kommer det inte att vara rekommenderat att streama filmer och skypa då bandkapaciteten inte är tillräckligt bra för att säkra en kvalitet som man är van vid.

15 dollar per dag från 1 Augusti

När man beställer en kryssning med RCCL online so kommer man från den 1 Augusti att kunna köpa «Internet Packages». VOOM kostar 15 dollar per dag och priset halveras på enhet två. «Unlimitet Internet» kostar 20 dollar per dag. Även här ges det 50 procent på enhet nummer två. Från det att gästen kommer in på hytten finns där inloggningsuppgifter så att man omedelbart kan koppla upp sig och bröja att använda nätet ombord.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marknadschef Ellen Stebekk på RCCL, mobil: +47 930 906 08, e-post: estebekk@rccl.com

<br>

Royal Caribbean Cruises Ltd. är ett världsomspännande kryssningsföretag som driver kryssningsrederierna Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Azamara Club Cruises och Pullmantur. Totalt har rederierna 40 fartyg i trafik och två under konstruktion. Royal Caribbean Cruises Ltd. erbjuder också landbaserade semesteralternativ i Alaska, Australien, Canada, Europa och Latinamerika. Ytterligare information finns tillgänglig på www.royalcaribbean.se, www.celebrity.com, www.azamaraclubcruises.com, www.pullmantur.es, eller www.rclinvestor.com