RealStars uppmärksammar Europeiska dagen mot trafficking och bjuder in till samarbete

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 14:41 CEST

Den 18 oktober är den Europeiska dagen mot människohandel. Just nu pågår en mycket viktig process inom EU för att få fram en ny lag om trafficking. En av lagförslagets viktigaste delar handlar om att straffbelägga köp av sexuella tjänster från offer för människohandel.

I flera medlemsländer tycks finnas ett motstånd till att kraftsamla och godkänna det nuvarande lagförslaget. Förslaget är mycket konkret med bland annat hårdare straff för människohandlarna, bättre skydd för offer och tydligt fokus på komma åt efterfrågan på tjänster från människohandelsoffer.

RealStars vill kanalisera den opinion som finns mot trafficking och göra det enkelt för en bred allmänhet att delta i kampen mot sextrafficking.

- Som nystartat socialt företag och förening söker vi samarbetspartner som tillsammans med oss vill bidra till att utveckla webbaserade lösningar för att starta en kampanj som når ut i flera länder.  Kampanjen ska samla människor och företag som tycker att trafficking inte ryms inom ett modernt och socialt hållbart samhälle, säger en av RealStars grundare, Emmanuel Roux.

Människohandeln får allt starkare fäste i många Europeiska länder. Mycket tyder på att Europa har högst antal sexslavar per invånare i världen som utnyttjas inom sexhandeln.

RealStars kommer på olika sätt att göra det möjligt att ta ställning mot trafficking och för Fair Sex – sex på lika villkor, bland annat genom försäljning av modeprodukter.

- Alla ska omfattas av mänskliga rättigheter och Fair Sex borde var självklart 2010, säger Emmanuel Roux, en av RealStars grundare.

RealStars startade nyligen i Göteborg och använder mode och konsumentprodukter för att skapa opinion mot trafficking. RealStars är ett socialt företag, vinsterna återinvesteras i nya aktiviteter och kampanjer i Sverige och övriga Europa.

Kommentarer (0)