100 miljoner nysatsas på Rebtel – Ska vända upp och ner på telekombranschen

Under 2015 har svenska Rebtel genomgått en totalrenovering. Förändringen omfattar allt i bolaget och har skett under fullständig tystnad. Förändring leds av ett helt nytt team som består av bland annat Fredrik Wrahme, tidigare global marknadschef för Tele2 gruppen och före detta Sverigechefen för Comviq, Magnus Larsson. Under året har det utvecklats en unik produkt och en ny affärsmodell med potential att förändra internationell telekom.

-Vi som har samlats på Rebtel är ett hungrigt gäng som vill förändra branschen på riktigt. Rebtel är det perfekta bolaget för denna ambition. Här finns den globala digitala affärsmodellen, samt total frihet att bygga produkten på det sätt som kunderna vill konsumera telekom. Om man vill utmana en industri kan man inte själv vara en del av den. Vi är här för att vända upp ner på saker, säger Fredrik Wrahme, CMO på Rebtel.

Fredrik Wrahme, tidigare gruppansvarig för Tele2’s marketing och hjärnan bakom Fåret Frank, och Magnus Larsson, tidigare Sverigechef för Comviq, lämnade i december 2014 telekombranschen för en spännande utmaning - att skapa det nya Rebtel. I samband med det valde bolagets ägare och grundare Hjalmar Winbladh, Jonas Lindroth, Index Ventures och Balderton capital att återinvestera 100 miljoner kronor. Nu, ett år senare, har det svenska bolaget berikats med många av Sveriges bästa yngre talanger inom app-utveckling, produktdesign och digital försäljning. Alla drivs av samma sak – att vända upp och ner på telekomindustrin.

-Potentialen för Rebtel är enorm. Marknaden för internationella samtal uppskattas till 80 miljarder USD och hittills har Rebtel bara nosat på denna fantastiska marknad. Vi har nu ett team, ett varumärke, en ny produkt och en kommersiell modell som vi känner oss stolta nog att ta ut till marknaden. Vi är dock inte nöjda förrän vi har lyckats, säger Magnus Larsson, VD för Rebtel.

Under 2016 lanseras ett nytt Rebtel för internationella samtal. Nu utmanas såväl Voip-jättarna som Skype och Viber och telekombranschens gamla drakar.

För mer information vänligen kontakta:

Lie Barrén

Lie@awb.se

Rebtel grundades 2006 av Hjalmar Winbladh och Jonas Lindroth. Bolaget har idag 80 anställda. Med över 25 miljoner internationella användare och en omsättning på 600 miljoner kronor är Stockholmsbaserade Rebtel en av dem större globala spelarna inom internationell telefoni.

Läs mer:www.rebtel.com

Rebtels nya ledning:

Magnus Larsson, CEO - Senast Sverigechef Comviq och tidigare VD Optimal Telecom.

Fredrik Wrahme, CMO – Tidigare global marknadschef för Tele2 Gruppen, VP Marketing Tele2 Ryssland.

Sara Börsvik, CFO – Tidigare chefscontroller Tele2 Sverige, CFO Network Norway, CFO Optimal Telecom

Johan Granlund, COO – Senast som grundare och CEO av digitala byrån Inventa, CEO Tele2 Kroatien och CCO Tele2 Ryssland.

Johan Dahlqvist, CTO – Senast CTO Net4mobility, Director Core Networks, Tele2 Group, CTO Tele2 Germany.

Jonathan Göransson, CCO – Commercial Product lead Tele2 Amsterdam, Product manager Comviq.

• internettelefoni
  • magnus larsson