«Hållbar Apoteksservice» av Amadou Jallow

- «Hållbar Apoteksservice» tar upp de viktigaste frågorna i samtida apoteksservice: den Nationella Läkemedelsstrategin, apoteksbranschstandarden [GPP, god apotekssed] och hur GPP kan förverkligas på apotek. Boken innehåller exempel, råd och tips som kan göra apoteksfarmaceuter mer uppmärksamma på fallgropar i läkemedelshanteringen samt i samband med mötet med patienter och kunder.

Så beskriver Amadou Jallow sin nya bok «Hållbar Apoteksservice», som släpps av Recito förlag den 26 augusti.

Amadou Jallow driver själv ett nyöppnat apotek i Förde, Norge. Han skrev boken av flera anledningar, såsom den nya konkurrenssituationen mellan apoteksaktörer. Men ett av de största skälen var tveklöst bristen på annan litteratur i ämnet.

- Så vitt jag vet finns ingen bok i denna genre. Det finns många böcker om läkemedel, miljö eller folkhälsa, men ingen har försökt sammanväva dessa tre viktiga områden för att optimera apoteksverksamhet till nytta för individ och samhälle.

Jallow kommer ursprungligen från Banjul i Gambia, men flyttade till Sverige på 70-talet och utbildade sig till apotekare. Han har tidigare skrivit boken «Drugs for HIV and Associated Opportunistic Infections», som gavs ut 1996. Syftet med den boken var att förse infektionsläkare och farmaceuter med baskunskap om de läkemedel som då användes för att behandla HIV, AIDS och relaterade opportunistiska infektioner.

- Jag är också en av författarna till boken «Handel med receptfria läkemedel utanför apotek» som kom ut 2010, berättar han. Den vänder sig till detaljhandeln där receptfria läkemedel säljs.

Trots bedriften att ha publicerat tre böcker vill han inte kalla sig författare. Blygsamt säger han att han ju bara återgett sina erfarenheter och kunskaper. Liknande blir svaret när jag frågar hur idén till «Hållbar Apoteksservice» väcktes:

- Jag har jobbat med detta i många år och det handlar om att förbättra läkemedelsanvändningen, folkhälsan samt minska läkemedelsbelastningen på miljön. Boken kan ses som en dokumentation av mina erfarenheter på apotek men också på olika myndigheter.

«Hållbar Apoteksservice» vänder sig till farmaceuter, men också till apotekstillståndsinnehavare och förtroendevalda inom hälso- och sjukvård.

- Jag hoppas att boken ska användas som inspirationskälla och uppslagsbok för hur god apoteksservice kan bedrivas i det dagliga arbetet.

Förhandsbeställ boken här: http://www.litenupplaga.se/1216

För recensionsexemplar skicka ett mejl till info@recito.se eller ring 033-340 13 30

• Stockholm

Recito Förlag är förlaget som hjälper alla att ge ut sin bok. Utgivningen sker på författarens initiativ och ekonomiska risk och vi hjälper till med allt från typsättning och omslag via tryckning till försäljning och distribution.

Vi jobbar nära våra författare och låter dem vara delaktiga i processen från manus till färdig bok. Genom att trycka små upplagor testar vi marknaden med varje ny titel och ger varje författare, nybörjare som rutinerad, chansen att nå ut till läsaren.

Lina Noväng

Presskontakt Presskontakt