Onlinekunderna rekommenderar nu sina favoritbutiker för sina vänner!

Med ett starkt erbjudande i handen och med en fin belöning på andra sidan, kommer kunder nu att personligen rekommendera sina favoritbutiker online för sina närmaste vänner.

Personliga rekommendationer har i urminnes tider varit den i särklass mest slagkraftiga formen av marknadsföring. Detta har Redeal tagit fasta på och lanserar nu sin tjänst efter nästan ett år av tester och optimering.

I testerna som gjorts under hösten och våren för att få fram ett proof of concept har tjänsten installerats direkt på bekräftelsesidan i butiken. Där fångar tjänsten upp kunden med butikens erbjudande direkt efter genomfört köp vilket också är det huvudsakliga syftet med denna referraltjänst. Redeal kan även implementeras i nyhetsbrev, i bekräftelsemail eller i mail som skickas efter leverans.

“Oftast är det att man ger kunden en belöning i form av en rabatt på nästkommande köp om man rekommenderar butiken för en eller flera vänner tillsammans med en rabatt som vännerna kan nyttja i just den aktuella butiken, men det finns många kreativa sätt att använda tjänsten på. Någon e-handlare erbjuder exempelvis rabatt i en partnerbutik som belöning till den nyss betalande kunden eftersom det är sällanköpsvaror i just den butiken säger grundaren och VD’n Jens Schill.”

Redeal grundades redan i januari förra året men har sedan dess flugit lite under radarn. Under våren 2015 gjordes en såddrunda bland privata kontakter för att finansiera bygget och nyligen gjordes en andra intern runda för att finansiera det kommande halvåret där man ska testa sig fram och se vilken affärsmodell som skalar bäst.

Tjänsten har testats i en rad olika butiker, i olika branscher och med olika målgrupper för att hitta ett flöde som fungerar för alla. Medverkat i dessa tester har bland andra Adlibris, NordicFeel, Bagaren och Kocken, Johnells, Tidningskungen, Caliroots och Active Outfit gjort. Alla har varit med och bidragit till utvecklingen.

“Feedbacken från dessa kunder har varit ovärderlig berättar Jens Schill. Under julen var tanken att vi skulle justera en del funktioner för att optimera den lösning vi redan hade på plats, men det resulterade i en helt ny användarupplevelse där vi också lade till SMS och e-post som alternativa kanaler att rekommendera sina vänner, vilket har visat sig vara ett mycket lyckat drag. Tidigare hade vi bara Facebook som distributionskanal och i vissa fall visade det sig att konsumenter drog sig lite för att använda en så pass öppen kanal att exponera sig och sina köp i. Nu ser vi att det är via SMS och e-post man helst väljer att kommunicera genom säger Jens Schill.”

Redeal kommer att erbjuda sin tjänst genom självregistrering som är på plats senare i sommar, men kan redan nu aktivera kunder manuellt. Man har även ett redan etablerat samarbete med en rad olika plattformsleverantörer som hjälper sina kunder igång. Redeal ser hela världen som möjlig marknad, men har fokus på Europa till en början.

“Vi har också ett samarbete med Nosto som gör att vi kan ge konsumenter rekommendationer på produkter i e-postleveransen baserat på topplista, nyheter eller på den enskilde konsumentens beteende inne i butiken. Detta tillsammans med en personlig rekommendation från en vän som dessutom redan är kund i butiken samt en unik rabatt är ovärdeligt för en butik. Detta eftersom det är kunden som gör urvalet och är värdebäraren gentemot sina vänner berättar Jens.”