Avtal för energieffektivisering tecknat i Indonesien

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2017 08:10 CET

Ibrahim Baylan, Stefan Blom och övriga medverkande på middag i Indonesien förra veckan

Som avslutning på resan med ministerdelegationen i Indonesien tecknades ett så kallat Memorandum of Understanding (MoU) i fredags.

- Jag är mycket nöjd med att vi har kommit så här långt i vårt samarbete med Indonesien under denna tredagars-resa, säger Regins försäljningsdirektör Stefan Blom som ingår i delegationen som består av energimyndigheten och en rad svenska företag.

Avtalet går bland annat ut på att Indonesien siktar på att ha 23 procent förnybar energi till år 2025. Sverige utmanar dem att ha 100 procent förnybar energi till 2040. Vidare handlar avtalet om att länderna ska utveckla policy tillsammans och samarbeta bi-lateralt samt internationellt.

Energiminister Ibrahim Baylan som lett delegationen poängterar att man ser att dialogen idag tar en ny vändning. För 10 år sedan låg fokus på frågan kring vem som skulle stå för notan. Idag finns en stor insikt att energieffektivisering skapar jobb i samhället, ger ökad tillväxt och gör industrin mer effektiv.

Indonesien en del av exportstrategin

Energimyndigheten har i likhet med regeringen prioriterat Indonesien för Team Sweden Energy, det vill säga ett av de länder där Sverige ser störst potential inom ramen för exportstrategin.

- Det är mycket välkommet att Indonesien också blivit ett partnerland till IEA och landets större närvaro i multilaterala fora lovar gott för framtiden eftersom klimatfrågan och utvecklingen av förnybar energi är sant internationella frågor. Vi kan lära oss mycket av varandra genom internationellt samarbete, såväl inom policydiskussioner som via tex forsknings- och utvecklingssamarbeten. Svenska innovativa företag har en roll att spela i omställningen av energisystemen globalt. Energimyndigheten har i uppdrag att stötta SMF att finna möjligheter på nya marknader, säger Paul Westin, ambassadråd för energi på svenska ambassaden i Jakarta.

För Regins del motiverar detta ytterligare satsningar på energieffektivisering både i Sverige och Internationellt, säger Stefan Blom.

-Med vår teknik samt med politiska incitament kommer vi kunna nå långt tillsammans.