Ett pris för dem som gör skillnad på riktigt

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 09:14 CET

En ny global tävling riktar strålkastarljuset mot energisparare som gjort det lilla extra. Tre priser ska delas ut till effektiva och innovativa lösningar som bidrar till att en fastighet kräver mindre energi. ”Vi vill visa att energibesparing är en ledstjärna som betyder något för världen”, säger Regins försäljningschef Stefan Blom.

Tävlingen heter Regin Energy Saver Awards och lyfter fram integratörer och installatörer som sparar energi med hjälp av Regins produkter och intelligenta system. Tanken är att förflytta fokus från själva produkterna till nyttan de faktiskt gör, både för kunderna och för världen.

- Vi säljer mycket på att installationer går att räkna hem i pengar på olika sätt, men vad är egentligen poängen med en liten givare som mäter temperaturen i en fastighet? Att minska den totala energiåtgången i fastigheter är trots allt det som betyder något och det åstadkommer vi tillsammans med våra partners som skapar lösningar för långsiktig energibesparing. Nytänkande, kreativitet, innovation och fokus på enkelhet i allt det svåra är faktorer som gör skillnad – inte bara i utvecklingen av produkter utan även i tillämpningen. Det är det vi vill visa med det här priset, säger Stefan Blom.

Från stort till smått

Prisen går till projekt som slutförts under 2015 och som anmäls till tävlingen senast den 1 mars. Vinnarna tas fram av en jury med lång erfarenhet och bred expertis inom energieffektivisering, med representanter från Energimyndigheten, E.ON, Bengt Dahlgren AB, EKSTA Bostads AB, Fastighets AB Balder och AB Regin.

Tre olika kategorier ska prisa den mest energibesparande lösningen, den mest innovativa lösningen och en enkel lösning med stor effekt.

- Med små, enkla medel kan du faktiskt åstadkomma något. Alla vet att 40% av Europas totala energikonsumtion kommer från fastigheter. Då är de små lika betydelsefulla som de stora, det är viktigt att komma ihåg. Vi vill utveckla helheten, säger Stefan Blom.

Branschens goda sida

Priset delas ut i Regins monter på nordens största branschmässa Nordbygg i början av april, dit besökarna kommer från samtliga världsdelar till det som blir norra Europas största samlingspunkt för fastighetsautomation – och här finns en tanke.

- Vi vill föra fram den goda sidan med branschen. Genom att uppmärksamma det fina arbetet som både vinnarna och de nominerade i tävlingen gör hoppas vi att så många som möjligt ska få upp ögonen för hur mycket fastighetsautomation betyder.

Den svenskägda Reginkoncernen marknadsför ett komplett program av produkter och system för byggnadsautomation och VA på över ett 90-tal marknader runt om i världen. Egna säljbolag och lager finns i 18 länder i Europa och Asien. Marknadsföringen sker via ett globalt nätverk med certifierade integratörer och distributörer.Reginkoncernen har ca 220 anställda och årsomsättningen för 2014 uppgick till drygt 40 miljoner Euro. Mer information finns på www.regincontrols.se