Finska prestigeprojektet: anmärkningsvärt men obemärkt

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2016 09:50 CEST

Regins största projekt hittills i Finland, Helsingfors universitetscampus Vik, är en framgångshistoria då ett framtidssäkrat automationssystem installerades betydligt snabbare än beräknat. Förändringen är anmärkningsvärd, men samtidigt var arbetet tvunget att passera obemärkt.

Det var ett prestigeprojekt som Regin vann i Finland: att installera ett helt nytt system för klimatkontroll i en stor del avHelsingfors universitetscampus Vik. Byggnaderna är från 1995 och systemet byts ut för att optimera energiförbrukningen.

- Leverantören av det förra systemet meddelade bara att systemet var föråldrat och inte skulle underhållas längre, så en väldigt viktig uppgift vi fick var att göra det nya systemet framtidssäkert, säger Joel Piilola, vd för Regin Finland.

Måste passera obemärkt

Regin har två kontor i Finland, i Jyväskylä och Helsingfors. Som ny aktör på den finska marknaden både säljer och installerar Regin sina produkter.

En stor utmaning i projektet var att temperatur, luftfuktighet och koldioxidnivåer måste hållas konstanta samtidigt som hela systemet byttes ut. All undervisning och forskning fortsatte som vanligt i byggnaderna, som var fyllda av studenter och personal. I biologibyggnaden pågick exempelvis kemiska experiment som gjorde god ventilation avgörande.

- Projektet krävde mycket ingenjörskunskap eftersom vi var tvungna att utföra hela skiftet utan att någon märkte det. Vi hade en mjukvaruansvarig och en installationsansvarig som arbetade tätt tillsammans. Medan installatörerna utförde förändringar i systemet kontrollerade de ansvariga att varje ventilationsaggregat höll rätt nivåer.

Mycket hög takt

Genom intensivt samarbete och smart planering överträffade Regin-teamet förväntningarna med råge. Universitets fastighetsförvaltning hade uppskattat att installationerna skulle ta ett halvår, men efter bara två månader var de klara.

- Det tror jag blir ett mycket bra säljargument framåt, säger Joel Piilola.

Han är mycket nöjd med installationerna som gjorts, men upplever att universitets största förbättringspotential återstår.

- De behöver spara energi. Vi planerar förändringar av systemen som bevarar dagens nivåer av temperatur, luftfuktighet och koldioxid men som cirkulerar betydligt mindre luft. På så sätt kan universitetet spara tiotusentals euro i underhållskostnader varje år, säger Joel Piilola.

Med en nöjd kund blir projektet en bra referens för Regin på den viktiga byggmässan FinnBuild i mitten av oktober.