Här är vinnarna i Regin Energy Saver Awards

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2018 07:53 CEST

Nu är vinnarna i Regins tävling Energy Saver Awards korade. Prisceremonin ägde rum på Nordbygg, Nordens största fastighetsmässa som just nu pågår för fullt. I år gick huvudpriset, ”The Energy-Saving Solution of the Year” till Italien och företaget Uno eNG Srl för deras energibesparingsprojekt på ett bankkontor.

”Priset till årets energisparare tilldelas ett projekt som tagit ett helhetsgrepp på byggnadsautomation. I det här projektet byttes ett helt nytt kontrollsystem ut och genom att analysera den befintliga byggnaden kunde ineffektiva funktioner identifieras för att spara energi - samtidigt som man tog hänsyn till människans behov och välbefinnande.” skriver juryn i sin motivering.

Tävlingen Regin Energy Saver Awards uppmärksammar framgångsrika lösningar inom fastighetsautomation som leder till effektiv energibesparing. Vinnarna i tävlingen korades och tre priser delades ut i Regins monter under onsdagen på Nordbygg, Stockholmsmässan.

Det italienska företaget som blev årets energisparare programmerade ett nytt styrsystem på ett bankkontor i Padua för att kontrollera och optimera energianvändningen för värme, ventilation och luftkonditionering. Hela systemet för värme, ventilation och luftkonditionering (HVAC) uppgraderades för att spara energi. Resultatet av projektet blev en minskad elförbrukning för ventilation med 60 procent och en reducerad energianvändning med 60 procent. Investeringen beräknas vara återbetald på 4,5 år.

- Vi arbetade med detta projekt i nästan tre år och att få denna utmärkelse betyder mycket för vårt team. Vi nådde upp till denna höga nivå av energibesparing genom implementering av flera olika lösningar i byggnaden. I det arbetet uppskattade vi väldigt mycket det värdefulla stöd vi fick från Regin, något som också bidrog till projektets framgång, säger Nicola Masiero, vd för Uno eNG Srl.

Vinsten i kategorin ”The Most Future-oriented Solution of the Year” gick till Spanien och företaget INMOTECHNIA som installerade en digital lösning i ett historiskt byggnadskomplex.

Svenska Lindsténs Elektriska kammade hem segern i kategorin ”The Ready-Steady-Go Solution of the Year”, en enkel, snabb och effektiv installation som lösning på en akut situation på Korsavadsskolan i Simrishamn.

Läs mer om Regin Energy Saver Awards: https://www.regincontrols.com/sv-SE/ENERGY-SAVER-AWARDS/Om-tavlingen/

Kontaktuppgifter: För mer information, intervjuer med vinnare och/eller jurymedlemmar, kontakta Inga Hedman, kommunikationschef Regin på telefon +46 31 720 02 00 eller mejl inga.hedman@regin.se.

Vinnarprojekten och juryns motiveringar:

THE ENERGY SAVING SOLUTION OF THE YEAR
Projekt: Energieffektivt styrsystem
Vinnare: Italien – UNo eNG Srl - www.engitalia.com
Juryns motivering: Priset till årets energisparare tilldelas ett projekt som tagit ett helhetsgrepp på byggnadsautomation. Genom att analysera den befintliga byggnaden kunde ineffektiva funktioner identifieras för att spara energi - samtidigt som man tog hänsyn till människans behov och välbefinnande.

THE MOST FUTURE-ORIENTED SOLUTION OF THE YEAR
Projekt: Helhetssyn i historiskt byggnadskomplex, Amazonas kontor i Madrid
Vinnare: INMOTECHNIA - www.inmotechnia.com
Juryns motivering: Priset tilldelas ett projekt där man uppgraderat ett historiskt byggnadskomplex som lever upp till BREEAM standard. I projektet installerades ett kontrollsystem för att styra omgivningen, vattenåtervinning, inomhusklimat och energibesparingar. Genom digitalisering, innovation och tillgång till data från olika subsystem växer nya insikter fram och det finns stor utvecklingspotential i framtiden.

THE READY- STEADY- GO INSTALLATION OF THE YEAR
Projekt: Enkel ventilationslösning i Korsavadsskolan
Vinnare: Lindsténs Elektriska AB - www.lindstens-el.se
Juryns motivering: Priset tilldelas ett projekt som har förbättrat inomhusklimatet och sparat energi med modern värme och ventilationsteknologi. Projektet visar att man med smarta lösningar kan använda sig av enkla, avancerade och kostnadseffektiva verktyg - det finns ingen ursäkt att inte förbättra inomhusklimatet!

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.