Regin åker på resa med minister

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2016 11:42 CEST

Ministern talar för svensk trovärdighet, transparens och kvalitet. Regin visar hur man konkret kan spara energi, pengar och miljö. Det är en vinnande kombination när Regins försäljningschef Stefan Blom ger sig ut på Indienturné med energiminister Ibrahim Baylan.

På fredag träffar Regins Stefan Blom och en handfull andra energiteknikföretag Sveriges energiminister inför en gemensam Indienresa med Energimyndigheten. Resan är en uppföljning till tidigare turné i Indien, ett land som står med stora behov av teknik för energieffektivisering. Den här gången åtföljs alltså de utvalda företagen av ministern och de olika parterna kommer att hålla presentationer tillsammans.

- Det är ju kanonroligt naturligtvis. Vi på Regin pratar om de här energifrågorna, lever med dem och brinner för dem. Vi tror verkligen att vi gör skillnad i världen. När energiministern är med får de här frågorna mycket större uppmärksamhet, säger Stefan Blom.

Pålitlighet och öppenhet

Under mötet finputsas upplägget för träffarna runt om i Indien och talarna kommer överens om vilka ämnen de gemensamt ska trycka på. Stefan Blom ser energiministerns roll som att bana vägen för svensk teknik och förklara att företagen står för säkerhet, pålitlighet och öppenhet. Regin och de andra tekniktillverkarna lyfter fram att Sverige ligger långt fram inom energiteknik och visar egna exempel som kan göra betydande skillnad.

- Jag tror att vi hjälper ministern när vi är med och pratar om konkreta åtgärder medan han knyter ihop relationer mellan länderna. Vi kan gå in i ett shoppingcenter eller hotell och visa i detalj hur mycket energi de kan spara, medan Baylan går in med sin pondus och visar att man kan lita på Sverige.

Passar på med svenska frågor

Samtidigt som resan är ett tillfälle att driva en gemensam svensk agenda i Indien ser Stefan Blom möjligheten att göra branschens frågor i Sverige hörda gentemot ministern. Bland annat vill han peka på den stora möjlighet som finns att spara energi i statliga och kommunala byggnader, skolor och sjukhus: en utveckling som skulle gå betydligt snabbare om den drevs på från politiskt håll.

- Vi önskar att Sverige och Europa får upp ögonen för att 40% av vår energiförbrukning kommer från fastigheter. Att det inte bara pratas om utsläpp från bilar utan också om att fastigheter måste ner i energianvändning. Där finns politiska styrmedel att ta till, säger Stefan Blom.

Flera sorters nytta

Men främst ligger fokus förstås på Indien och där ser Stefan Blom att Regin gör nytta på fler än ett sätt. Det Regin vill är att leverera tekniken, medan partnerföretag i Indien installerar den. Av projektets värde går ungefär en mindre del till Regin i Sverige. Resten stannar lokalt i Indien.

- Det är klart vi vill sälja våra produkter, men medan vi bidrar med grundtekniken skapar vi samtidigt intresse för energieffektivisering och arbetstillfällen i Indien. Kärnvärdet är att en stor del av pengarna stannar där och vi hjälper dem komma igång.