Regins Asien-turné med ministerdelegationen fortsätter – denna gång med destination Jakarta

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2017 08:00 CET

Svala shoppingcenter ett hot mot energieffektivisering

Under ledning av energiminister Ibrahim Baylan åker en affärsdelegation från Business Sweden till Jakarta, Indonesien den 14 februari. Regins försäljningsdirektör Stefan Blom är med. Precis som under resan till Indien förra året är det energieffektivisering som står på agendan.

- Behovet av att minska energianvändningen i fastigheter globalt är enormt. Exempelvis kan inte ett shoppingcenter i Indonesien tillåtas ha ”sval entré” som säljargument medan smogen växer utanför, säger Stefan Blom.

Långsiktig energieffektivisering handlar inte bara om att tillgängliggöra produkter och lösningar. Det viktigaste är att öka medvetenheten och initiativtagandet bland fastighetsägare i världen. Många hoppas på att marknadskrafterna ska klara det själva genom att räkna hem besparingar och ökat värde på sin fastighet, men det fungerar inte fullt ut enligt Stefan Blom. Hans budskap inför resan är tydligt: med politiska medel i kombination med snabba marknadskrafter kommer vi locka och påverka alla organisationer att jobba med sitt klimat.

- Det finns goda exempel från Hongkong där man redan 1998 såg att byggnader var en av de större bovarna i energiförbrukningen. Detta ledde till att man 2012 lagstadgade en begränsning i hur mycket energi som byggnader får använda. Något fler borde titta närmare på, säger Stefan Blom.

Internationell samverkan i fokus

Man måste arbeta från flera håll samtidigt. Den politiska processen tar längre tid än den kommersiella, därför finns det stora vinster med att resa som en delegation.

Som nytillträdd ordförande för Internationella Energirådet (IEA) representerar Baylan många fler än Sveriges röst. Hans närvaro är oerhört viktig för att säkerställa och exemplifiera ett långsiktigt arbete på politisk nivå.

- För Regin innebär resan med delegationen att vi får tillfälle att informera och diskutera energieffektiviseringens fördelar med beslutsfattare på en betydligt högre nivå än vad vi brukar, både politiskt och på företagsnivå. Vi som företag får se till att det går att räkna hem investeringen fort.

Att kunna informera om vinsten i kombination med att den politiska processen startar med energiminister Baylan gör att Stefan Blom kan komma tillbaka till kunder om fem år och frågan fortfarande är aktuell.

- Jag är övertygad om att det kommer att landa bra hos dem vi möter under dagarna i Indonesien. Vi har jättebra lösningar på Regin för energieffektivisering och vi finns redan på plats i regionen med en kompetent och engagerad organisation samt ett nätverk av partners för att trygga service och support, säger Stefan Blom, försäljningsdirektör på Regin.