Viktigt att försäkra dig om rätt däckförvaring

Att förvara dina däck i hemmet kan bli en dyr affär om däcken skulle bli stulna. Många försäkringsbolag är motvilliga till att betala ut ersättning för däck som inte förvarats tillräckligt säkert. Men det finns trygga förvaringsalternativ.

På våren och hösten när många skiftar mellan sommar- och vinterdäck är det ganska vanligt att få sina däck stulna. Tjuvarna passar på när det hör till normalbilden att någon monterar av däcken på en bil. Det är också vanligt att däcken hör till det som ryker när det skett ett inbrott i förrådet.

Viktigt att hålla koll på dina försäkringsvillkor
Har du koll på vilka villkor som gäller på ditt försäkringsbolag om dina däck är förvarade på ett ställe där de kan bli stulna? Tvärtemot vad många kanske tror så går omonterade däck inte under bilens försäkring, utan under din hemförsäkring. För att få ut full ersättning från försäkringen så kräver de flesta försäkringsbolag att omonterade däck ska förvaras inlåsta i ett utrymme som endast du har tillgång till. Att ha däcken i ett gemensamt utrymme i en hyresfastighet betraktas därför som inte tillräckligt säkert av många försäkringsbolag. Något som kan leda till att du blir utan ersättning vid stöld.

När det kommer till däckförvaring och försäkringar är det därför viktigt att alltid lusläsa villkoren eller ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få klarhet i vad som gäller. Bor du i lägenhet och inte kan ha hjulen i ditt förråd, på grund av försäkringsbolagets villkor, är däckhotell ett bra alternativ.

Ogiltiga däck kan bli en dyr historia
Om du kör med vinterdäck som är slitna under tre millimeter, kan du göra dig skyldig till böter på 1 200 kronor. Samma gäller om du kör med sommardäck under perioden december–mars. Och om du råkar ut för en olycka vintertid i en bil med sommardäck så är risken stor att ditt försäkringsbolag inte ersätter skadorna överhuvudtaget.

Att tänka på när du anlitar ett däckhotellI
Idag anlitar många bilägare däckhotell för att smidigt både skifta hjul och förvara dem på ett professionellt och säkert sätt där du slipper få oljefläckar i hemmet. Väljer du att låta ett däckhotell ta hand om dina däck så är det viktigt att kolla upp så att de tar fullt ansvar för dina däck och kompenserar dig i fall de blir stulna.

På Rejmes däckhotell är du alltid fullt försäkrad. Läs mer här.