Hur fick du ditt första jobb? Ett möte mellan WOW och Rejmes

Trots att vi har högkonjunktur, rekordlåg arbetslöshet och att företag har stort behov av att rekrytera personal så har våra invandrare svårt att komma in på arbetsmarknaden. Att vara arbetslös är på ett personligt och mänskligt plan en svår situation och för samhället är det dessutom en helt onödig kostnad för samhället.

Bland utrikesfödda så är var fjärde person arbetslös, medan bland inrikes födda så är det inte ens var 20e person. Om vi tittar på hur lång tid det tar för en person från ett annat land att få ett arbete så talar vi om över 7 år. Och siffrorna för våra kvinnor som kommer hit från andra länder är ännu sämre.

Hur fick du ditt första jobb? Svaret på den frågan är ofta genom kontakter. Och det är detta som är problemet för våra mer eller mindre nyanlända som kommit till Sverige från andra länder.

Det kvinnliga nätverket WOW, Women On Wednesday Halmstad, som består av lika delar invandrarkvinnor som etablerade svenskar, har sedan 2013 arbetat med att skapa relationer mellan kvinnor som annars aldrig hade träffats, och arbetar med att kompensera för det kontaktnät som saknas för att komma in i samhället och ut på arbetsmarknaden.

Anledningen till att WOW lyckas med att hjälpa många av dess deltagare in i samhället och arbetslivet är att många hjälps åt med sina kontakter och kunskap. I våras så utökade WOW nätverket med lokala sponsorer från det privata näringslivet.

När Linda Törner, initiativtagare och ansvarig för WOW, i februari 2017 ringde till Einar Gudmundsson, VD för Rejmes Halland, och bad om pengar för att bidra till WOWs verksamhet, så byggdes en ny relation, den mellan WOW och Rejmes som skulle komma att leda till en samhällsinsats lite utöver det vanliga.

Linda bad om pengar, och fick något ännu mer värdefullt – nämligen ett engagemang och en partner med visioner och framtidsplaner där WOW och Rejmes kunde komma längre tillsammans. Plötsligt diskuterades möjligheten att ge några av kvinnorna i nätverket en chans att ingå i sälj-teamet på Rejmes och i september så anställdes fyra WOW-kvinnor hos Rejmes - tre för att utbildas till bilförsäljare och en för att utbildas inom ekonomi och redovisning.

Gongje Gashi, som är en av de fyra kvinnorna säger att det är en dröm att få arbeta på Rejmes och säger att ”Alla på barnens skola vet att deras mamma nu arbetar på Rejmes, och att hon nu håller på att bli som en doktor fast inom bilar och alla dess delar”.

Noor som skall arbeta inom ekonomi och redovisning säger att ”detta är en chans som jag tänker göra allt för att förvalta – jag skall visa dem att jag är duktig och ska snabbt lära mig alla system och arbetsuppgifter”. Och Andrea Otalváro berättar hur hon, innan hon började på Rejmes, trodde att det skulle vara svårt att nå sina karriärsmål i Sverige, men att hon nu tror att hon kommer att inte bara kommer att nå dem, utan också utveckla målen. Saffanah Eriksson fyller i med att ”här får vi en chans att öva svenska och lära oss om ett yrke på riktigt”.

”Vi vill vara en viktig del av samhället och med den invandring vi har haft från Syrien och Balkan tidigare måste vi självklart räcka ut handen och skapa ett mottagande här i Halmstad” säger Einar Gudmundsson, VD på Rejmes Halland. ”Vi utbildar nu kvinnorna i vårt basic-skills-program där tre har inriktning bilförsäljning och en redovisning och ekonomi. Eftersom vi fått kompetenta, ambitiösa kvinnor så är målsättningen och förväntningen från både deras och min sida att om de jobbar hårt och lär sig våra system och produkter så de kommer att vara en tillgång till företaget inom ett år” fortsätter Einar Gudmundsson.

”Vi tror på den här modellen att hitta ledare och visionärer inom näringslivet som är villiga att bidra till att få fler utrikesfödda kvinnor ut på arbetsmarknaden och vi hoppas att detta kan inspirera till fler samarbetspartners”, säger Linda, som är mycket tacksam och nöjd med sin nya samarbetspartner. ”Jag är övertygad om att Einars initiativ kommer att leda till en win-win situation både för våra WOW-kvinnor och för Rejmes”, fortsätter Linda.

• Företagsinformation

• #bil