Optolexia och roboten Furhat vinnare av EdTech Startup Awards

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2016 10:20 CEST

Två bolag tar nu svensk edtech ut i världen när de kammade hem pris i årets hetaste startup-tävling, EdTech Startup Awards. En tjänst för tidig upptäckt av dyslexi, Optolexia,och AI-roboten Furhat tog hem EdTech Swedens pris, utvecklingsresor till Silicon Valley och Hong Kong. Edtech är en av de hetaste branscherna och är idag större än fintech globalt.

"Svensk edtech visar framfötterna med två tech-starka bolag som löser viktiga utmaningar för skola och utbildning. Som gammal rektor får man gåshud." Jannie Jeppesen EdTech Sweden

"Optolexia - för att lyfta fram och lösa ett betydande samhällsproblem med spjutspetsteknik och en forskningsbaserad lösning som är enkel att använda, skalbar och kostnadseffektiv.

“Ground-breaking screening method uses AI and eye-tracking to rapidly and accurately identify children at risk of dyslexia”

"Furhat - för att öppna upp och tillhandahålla en plattform och teknik med en ny ta på AI, EdTech och robotik och med unika möjligheter att lösa pedagogiska utmaningar."

"Furhat4Education is a social AI and talking robot platform that revolutionizes how children collaborate and solve problems in school"

EdTech Startup Awards gick av stapeln för första gången den 20 oktober på EdTech Swedens konferens på Waterfront. Femton startups vann utställningsplats och fyra av dem fick pitcha framför en tung jury och tävlar om medieexponering och en utvecklingsresa till Silicon Valley och en till Hong Kong.

Juryn bestod av Susana Meza Graham, COO Paradox Interactive, Kristina Alexandersson, Chef IT i skolan iiS .SE, Malin Schmidt, VD Sanoma Utbildning, Åsa Uhlin, chefredaktör Veckans Affärer och Marie Claire Maxwell, Cloudberry Communications.

Vinnova, Sanoma Utbildning AB och Cloudberry Communications, Metta och OWNacademy är med och sponsrar priserna.

Rektorsakademien Utvecklings ambition är att tillhandahålla mötesplatser för idéer och utvecklingsprojekt med syfte att modernisera utbildning, för ökat lärande. Vårt arbete föds ur en drivkraft att göra saker, tillsammans med våra samarbetspartners, som konstruktivt bidrar med något nytt. RAU är bland annat medarrangörer till SETT, SETT SYD, SETTdagene och arrangörer av EdTech Sweden.