Unik jury på första EdTech Startup Awards

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 07:24 CEST

Edtech Startup Awards delas ut på Edtech Swedens konferens den 20 oktober på Stockholm Waterfront. Syftet med priset är att stimulera innovation och skapa möjligheter för svenska edtech startups genom att lyfta goda exempel och låta dessa möta investerare och framtida kunder på konferensen. Nu släpper vi namnen på årets jury, en helkvinnlig panel bestående av en unik samling experter.

Årets jury är noga utvald för att erbjuda en relevant palett av kompetens och expertis inom respektive område. Tillsammans kommer de att kunna ge relevant feedback och hjälpa dessa startups att ta nästa steg i deras utveckling.

De fyra finalisterna i Edtech startup awards kommer att få pitcha inför årets jury bestående av;  Susana Meza Graham, COO, Paradox Interactive, Malin Schmidt, VD Sanoma Utbildning, Åsa Uhlin, chefredaktör Veckans Affärer, och Kristina Alexanderson, Chef för Internet i skolan, IIS. EdTech Startup Awards inleds med ett samtal om edtech startup-scenen i Sverige med Marie Wall, näringsdepartementets startup-ansvariga.

"I spelbranschen har man sedan flera år tillbaka insett vilken kraft teknik och spel har och kan ha i utveckling & lärande och det finns flera aktörer som informellt eller formellt har bidragit till att revolutionera inom området. När alla dessa krafter samlas under ett initativ som EdTech finns potential att skapa resultat som många av oss inte ens kan föreställa oss idag. Jag ser fram emot att göra min insats! " Susana Meza Graham, COO, Paradox Interactive

Vi är glada att få presentera vår jury till den första EdTech Startup Awards. Vi vill genom det nyinstiftade priset lyfta fram den svenska edtech-scenen. Det händer otroligt mycket inom området och finns en enorm potential att effektivisera och stödja lärande, något investerare har fått korn på. Juryns sammansättning av pedagogisk spetskompetens och affärsmässighet gör tillsammans med en av Sveriges starkaste branscher, spelindustrin, den unik i sitt slag. Att alla är kvinnor.. ja, det råkade bara bli så, men en rolig signal att skicka i tech sammanhang, säger Jannie Jeppesen, projektchef för EdTech Sweden.

"EdTech i allmänhet och EdTech i Sverige i synnerhet befinner sig i en mycket spännande fas. Svensk EdTech är idag i början på en era där vi ser att digitala verktyg blir fler, bättre och håller på att förändra undervisningen. Läraren spelar den absolut viktigaste rollen, med bättre digitala verktyg kan läraren få stöd i sitt arbete med att engagera elever och hjälpa dem till bättre resultat. Samarbetet kring EdTech Sweden Start Up Awards är för oss på Sanoma Utbildning ett led i att stötta utvecklingen med målet att ge lärare riktigt bra och pedagogiskt genomtänkta digitala verktyg." Malin Schmidt, VD Sanoma Utbildning

Nomineringen till EdTech Startup Awards öppnar inom kort och riktar sig till edtech startups. Femton bolag kommer att väljas ut och vinner exponering genom en startup-utställning på Innovating Learning på Waterfront den 20 oktober. Av dess väljs fyra bolag ut till att pitcha framför juryn på stora scenen. De har då möjlighet att vinna priser som bidrar till deras fortsatta utveckling, samt medial exponering.

Under året genomför EdTech Sweden, tillsammans med Silicon Vikings och Vinnova, en kartläggning av den svenska edtech-marknaden, en översikt som inte finns idag. Rapporten kommer att publiceras i samband med konferensen den 20 oktober. Hittills har 72 bolag registrerat sig på listan.

Rektorsakademien Utvecklings ambition är att tillhandahålla mötesplatser för idéer och utvecklingsprojekt med syfte att modernisera utbildning, för ökat lärande. Vårt arbete föds ur en drivkraft att göra saker, tillsammans med våra samarbetspartners, som konstruktivt bidrar med något nytt. RAU är bland annat medarrangörer till SETT, SETT SYD, SETTdagene och arrangörer av EdTech Sweden. SETT står för Scandinavian Educational Technology Transformation.