Riksdagsseminarium: Svensk edtech- det svarta hålet?

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2016 07:37 CET

EdTech är en stark tillväxtbransch internationellt. Intresset från internationella investerare är stort, beroende på att Sverige producerat flera “unicorns” nya bolag inom olika områden, med hög innovationsgrad. Det kokar på den svenska startup-scenen, men var finns de svenska edtech-bolagen?

Den 11 maj arrangeras ett frukostseminarie i riksdagen för att undersöka den potential Sverige har inom edtech, en bransch som direkt stärker konkurrenskraften på både individ, organisations och nationell nivå.

Edtech är en tillväxtsektor internationellt. Effektiva och innovativa lösningar möter det växande behovet av utbildning för yrkesverksamma och den formella utbildningssektorn i stort, därför växer branschen med en närapå fördubbling i investeringar varje år.

"I Sverige är edtech-sektorn inte kartlagd, hur många bolag finns det och hur knyter vi ihop startups med investerare? Jag tror att antalet edtech startups är långt fler än vi tror, dessutom är vår starka spelbransch en av våra starkaste fördelar för "edtechies". Förutsättningarna för att skapa ett starkt edtech-community finns, men större initiativ saknas. Här finns det en enorm potential" -säger Jannie Jeppesen, projektchef EdTech Sweden.

Några punkter ur programmet:

Det svenska startup-undret, Robin Teigland, forskar i Startups på Handelshögskolan

Internationellt perspektiv: Svensk edtech- det svarta hålet? Eilif Trondsen, Chair Entrepreneurship and Learning, Silicon Vikings

EdTech Norway och Oulu University Finland- nordiska föregångare - två exempel på lyckade satsningar från våra grannländer, korta presentationer med efterföljande diskussion. Heidi Austlid, direktör IKT-Norge och Blair Stevenson, EduLAB Master, Oulu University of Applied Sciences

Svenska edtech startups, utmaningar och möjligheter, ett samtal med svenska edtech startups, i olika skeden, om förutsättningar, utmaningar och möjligheter för att ta fram innovativa lösningar och få ut dem på marknaden.

Arrangörer: Maria Stockhaus (m), Lars Hjälmered (m) och EdTech Sweden Moderator: Ulf Skarin, kreativ chef Veckans Affärer

EdTech Swedens arrangörer, Rektorsakademien Utveckling, är samarrangörer till Skandinaviens största mötesplats för det moderna och innovativa lärandet, SETT som samlar förskolans till gymnasiets ledare/ lärare och består av en konferensdel och en utställning. Den arrangeras varje år i Stockholm, Malmö och Oslo och beräknas få 20.000 besök under 2016. Samarrangörer är Easyfairs och samarbetspartner är Lärarförbundet (Sverige) samt Utdanningsforbundet (Norge). SETT står för Scandinavian Educational Technology Transformation.