Sigtuna och Botkyrka kommun ansluter sig till Rebel Learners

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2013 13:09 CET

Botkyrka och Sigtuna Kommun blir första huvudmän ut som ansluter sig till Rebel Learners, som erbjuder skickliga lärarstudenter en kompletterande utbildning, nätverk och kontakt med arbetsgivare. Rebel Learners, som utvecklar landets vassaste lärarstudenter, har startats av Rektorsakademien Utveckling och stöds sedan tidigare av samarbetspartnern Lärarförbundet.

Botkyrka och Sigtuna kommun som nu går in i projektet kommer samarbeta kring de första 100 lärarstudenterna som Rebel Learners utbildar från juni 2014 och ambitionen är att dessa studenter i slutändan hittar de bäst förberedda kommunerna för sin första anställning.

- För Sigtuna är det angeläget att lärarstudenter ges många och olika möjligheter att utvecklas. Detta initiativ passar in i vår satsning på skolan och därför väljer vi att gå in i Rebel Learners, säger Tony Lööw Förvaltningschef Barn- och Ungdomsförvaltningen i Sigtuna Kommun.

Rebel Learners för nu dialog med ett tiotal kommuner som ser samma behov av att attrahera unga hungriga lärarstudenter som en del i det övriga arbetet man gör för att möta den stora lärarbristen i samband med pensionavgångar och lågt antal sökande till lärarutbildningarna.

- Alla minns en bra lärare. Rekryteringen av lärare är en ödesfråga för Svensk skolas framtid. Genom samarbetet med Rebel Learners vill vi i Botkyrka vara med och lyfta de lärarstuderande som vill mer - för de behövs i våra skolor!, säger Ebba Östlin ordförande Utbildningsnämnden Botkyrka Kommun.

Läs mer om Rebel Learners och anmäl intresse eller ansök som lärarstudent på:

www.rebellearners.com

Rektorsakademien Utveckling står tillsammans med Artexis (Kistamässan) som arrangörer för SETT (Scandinavian Educational Technology Transformation). Skandinaviens största mässa och konferens för innovativt och modernt lärande. Besök gärna settdagarna.se