Skolsnack GarageRadio klättrar snabbt på iTunes Podcastlista

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 10:20 CET

Podcasten Skolsnack GarageRadio, programmet som granskar skolan ur ett lättsamt men seriöst perspektiv klättrar på iTunes lista för podcasts. Skolsnack ligger nu på 16e plats och handlar om skolans betydelse i samhällsutvecklingen.

- Det är väldigt spännande eftersom programmets område är väldigt smalt och på ett sätt lite nischat, men också för att frågor om verklig och modern skolutveckling verkar intressera väldigt många, säger programledaren Fredrik Svensson.

Tanken med Skolsnack är att försöka lyfta skolan på ett lite mer spännande, avspänt och intressant sätt än vad som görs i den vanliga medierapporteringen.

Enligt redaktionen på Skolsnack diskuteras skolan många gånger på ett onödigt allvarsamt och "rynka pannanaktigt sätt", vilket är konstigt då skolan är det i särklass viktigaste vi har i samhällskroppen. Det leder till en oförtjänt problemorienterad och negativ bild av en skola i kris. Detta är helt enkelt inte sant. I Skolsnack försöker man, utan att snuttifiera ämnet, lyfta personligheter, händelser och frågeställningar som annars hamnar i skuggan av det "politiskt korrekta" i syfte att göra människor mer kunniga inom skolans område. Ett andra syfte är att inspirera alla fantastiska lärare och rektorer som varje dag gör enorma insatser för våra barn.

- Vår panel och våra gäster deltar i en kontext med en tydlig ambition att bredda skoldebatten och lyfta det goda i skolan i lika stor grad som att ibland ironisera, skratta och skoja med vår egen verklighet. Det är nog det som gör Skolsnack så unikt, säger programledaren Fredrik Svensson.

Gäster som förekommit i programmet är bl.a Mikael Damberg (s), Vibeke Pålhaugen fd chefredaktör på tidningen Chef, Maria Stockhaus (m), Jason "Timbuktu" Diakité atist, Johanna Frelin VD Hyper Island och fd Svt Barn, Matilda Westerman pressekreterare för Gustav Fridolin, Åsa Sundelin UR, Björn Edman Videobrigade, Christian Lundahl skolforskare, Trevor Dolan Skolforskare, Annelie Brauer förskollärare Botkyrka, Lena Gällhagen författare, lärare och föreläsare från Nacka och Ylva Pettersson kreativ gymnasielärare i Skara.

Kommande gäster kommer från riksdags- och regeringshåll, toppskiktet av moderna tänkare i skolan men också från näringslivet och kulturvärlden.

- Det är viktigt att vi breddar insikten om skolans betydelse i samhället och att vi gemensamt tar ett ansvar för att utveckla de metoder och perspektiv som förbereder våra unga för att aktivt deltagande i samhällslivet, avslutar Fredrik Svensson.

Skolsnack produceras av RAU, Rektorsakademien Utveckling.

Prenumerera på Skolsnack:

Lyssna på senaste avsnittet som ännu inte dykt upp i iTunes:

Eller ladda ned RAUs App för iPhone/iPad

Rektorsakademien Utveckling (RAU) bedriver utvecklingsprojekt, ledarutveckling, kreativitetsutveckling, omvärldsbevakning och opinionsbildning inom ramen för svensk skola, arbetsliv och framtid. Vår idé är att bidra till att skolor och företag utvecklas i samklang samhällsutvecklingen och vår samtid.

Mässan SETT (Scandinavian Educational Technology Transformation) som sker april 17-18 2013 är en mässa skapad av RAU för att samla olika intressenter som vill föra skandinavisk skola och utbildning framåt. Besök oss gärna på SETTdagarna.se