Var finns svenska edtech-bolag?

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2016 07:30 CET

EdTech Sweden och Silicon Vikings startar ett samarbete för att kartlägga den svenska edtech-sektorn. Internationellt så växer edtech-marknaden och fler investerare ser det som en av de hetaste områdena för investeringar. Men var hittar man svenska edtech start-ups?

Behoven av innovativa lösningar, inom lärande och kompetensutveckling, kommer att vara affärskritiska för organisationer och företag. Därför förväntar man sig att edtech, educational technology, är en av de starkaste tillväxtmarknaderna, tätt efter fintech. I Sverige blomstrar startup scenen, men edtech startups saknar en naturlig mötesplats och är ganska svåra att identifiera. I våra grannländer i norden har man sedan länge haft edtech som ett prioriterat område. Ett gott exempel är IKT-Norges satsningar på Edtech Norway och Oslo Edtech Cluster. Sveriges position, som en av de mest innovativa startup-kulturerna, med en stark spelbransch som kan motivation och dramaturgi, gör Sverige intressant för internationella VCs.

"Silicon Valley has been an edtech hotspot for years, with large numbers of active investors. But edtech is becoming a global phenomenon, and the Nordics are well positioned to bring innovative learning solutions to the global marketplace."-Eilif Trondsen, Ph.D., Board Member, Silicon Vikings; Project Leader, Nordic EdTech Network.

Tillsammans startar nu ett utredningsarbete för att identifiera de bolag som finns och bygga ett open-resource nätverk för att enkelt kunna kontaktas av intresserade finanisärer eller framtida kunder, både nationellt men också internationellt.

“Vi hoppas kunna bidra med att stärka edtech som bransch genom att koppla ihop dem med varandra och internationella investerare. Vi tänker oss både etablerade bolag och startups.” -Jannie Jeppesen, projektchef EdTech Sweden

Silicon Vikings är en ideell stiftelse finansierad av Nordiska Innovationsrådet och har som uppdrag att bygga innovationsbroar mellan de Nordiska, Baltiska länderna och Silicon Valley. De öppna resurserna kommer att publiceras på nystartade Nordic Edtech Network. Bolagens kontaktuppgifter kommer också att användas till att bjuda in till EdTech Swedens EdTech Start Up Awards, som lanseras inom kort.

Här registrerar du ditt edtech-bolag

EdTech Swedens arrangörer, Rektorsakademien Utveckling, är samarrangörer till Skandinaviens största mötesplats för det moderna och innovativa lärandet, SETT som samlar förskolans till gymnasiets ledare/ lärare och består av en konferensdel och en utställning. Den arrangeras varje år i Stockholm, Malmö och Oslo och beräknas få 20.000 besök under 2016. Samarrangörer är Easyfairs och samarbetspartner är Lärarförbundet (Sverige) samt Utdanningsforbundet (Norge). SETT står för Scandinavian Educational Technology Transformation.