Relacom installerar elbilsladdare åt Fortum

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2017 09:28 CET

Moderna laddsystem för elbilsladdare omfattar såväl el- som teleanslutning och internet of things.

Valet föll på Relacom när energibolaget Fortum sökte en partner för arbetet att bygga och installera laddboxar för bilar åt bostadsrättsföreningar. Samarbetet gäller två föreningar i Stockholmsområdet, men det finns planer på att sälja tjänsten till många fler orter i landet.

– Relacom hade det som vi letade efter. God kompetens och lång erfarenhet av avancerat installationsarbete, samt möjlighet att arbeta i hela landet. Det säger Fortums projektledare Håkan Gode.

Behovet av laddstationer till elbilar växer snabbt, samtidigt som tjänsterna blir allt mer kom­plexa. Det räcker inte med att montera eluttag. Moderna laddsystem innehåller också olika tjänster som baseras på "internet-of-things", med molnbaserade system för till exempel debitering och en aktiv fördelning av den ström som finns tillgänglig genom anläggningen.

– Det här är ett naturligt utvecklingsområde för oss och vi är mycket glada över det förtro­ende som vi får från Fortum. Här kombinerar vi flera av våra nyckelkompetenser – avance­rade el- och nätverksinstallationer, god planering och en öppenhet för de behov som kan dyka upp i nya tjänster. Vi arbetar till exempel även med liknande lösningar för villa­mark­naden, säger Andreas Hellgren som leder projektet inom Relacom.

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och M2M (machine-to-machine) och har för närvarande ca 3 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.