Relacom och Aptilo samarbetar kring gäst- WiFi

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2018 08:15 CEST

Nu kommer det att bli lättare för företag, organisationer och publika platser att bygga effektiva och värdeskapande WiFi-lösningar för sina besökare. Det är innebörden av det samarbete som teknik­serviceföretaget Relacom och Aptilo Networks nu har inlett.

Aptilo Guest WiFi Cloud är en lösning som gör det möjligt att skapa personligt utformade och säkra gäst­nät även inom mycket stora organisationer med verksamhet på många ställen – gratis eller mot betalning. Lösningen stödjer många olika typer av WiFi och gateway-produkter.

Inom ramen för avtalet får Aptilo via Relacom tillgång till en rikstäckande kanal för företagets Guest WiFi Cloud-tjänst. Samtidigt får Relacom en värdeadderande tilläggstjänst till sin nyligen lanserade Relacom WiFi tjänst.

– Aptilos gäst- WiFi- tjänst handlar inte bara om att ge internetåtkomst över ett WiFi-nät i en publik miljö eller på ett kontor. Tjänsten gör det också möjligt att marknadsföra en speciell plats samt att förstå använd­arnas beteenden och hur de rör sig. Dess­utom gör den det enklare att ansluta olika typer av sensorer och andra IoT-enheter. Relacom, med sin gedigna erfarenhet och sin både geografiska och tekniska bredd, är ett perfekt komplement för oss, säger Jan Sjönell, Vice President på Aptilo Networks.

– Samarbetet med Aptilo är ett värdefullt komplement till vår snabbt växande verksamhet inom WiFi och IoT. Med Aptilo Guest WiFi Cloud kan vi erbjuda ett tydligt mervärde för de kunder som köper Relacom WiFi. Förutom att vi själva kan svara för en bekymmersfri uppbyggnad och drift av WiFi-nät, kan vi nu dessutom leverera ytterligare funktioner som adderar ännu mer värde för våra kunder, säger Andreas Niklasson, som är affärsområdeschef för IoT inom Relacom.

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (Internet of Things) och har för närvarande ca 2 400 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.