Relacom och DEFA erbjuder laddlösningar till Bilias elbilskunder

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2018 07:00 CEST

I samarbete med Relacom och DEFA kan Bilia nu erbjuda kund­anpassade, nyckelfärdiga laddlösningar för både elbilar och laddhybrider.

Samarbetet mellan Bilia, Relacom och DEFA innebär att Bilias kunder nu kan beställa DEFA-boxar till samtliga laddbara bilar av de varumärken som Bilia säljer, antingen på bilia.se eller i någon av butikerna. Boxarna är godkända för Ladda Hemma-bidrag vilket ger kunden 50 procent av kostnaden i stöd från Naturvårdsverket (max 10 000 kr per fastighet). Boxarna är anpass­ade för nordiska förhållanden och levererar säker och tillförlitlig laddning i såväl villa som lägenhet.

Med konceptet ”Installerat & Klart” erbjuder Bilia en laddlösning som är anpassad efter såväl bilen som fastighetens förutsättningar och användarnas behov, med 3 års garanti och support. Kunden kan välja mellan laddboxar på 3,7 kW med antingen typ 2-uttag eller fast typ 2-kabel alternativt 11 kW med fast kabel. Det finns även möjlighet att addera dynamisk lastbalansering vid behov. Boxarna är försedda med MID-godkänd elmätare för korrekt särredovisning av elbilens förbrukning. Relacom står för projektering, leverans och installation av DEFA-boxarna.

– Som två av de starkaste aktörerna på marknaden för elbilsladdning, kan vi och DEFA erbjuda ett mycket starkt koncept med nyckelfärdiga lösningar för alla olika typer av laddbara bilar. DEFA är norra Europas största leverantör av elbilsladdare, medan Relacom levererar allt från projektering och driftsättning till utbildning och support när anläggningen är tagen i bruk Med vår Med vår elsäkerhetsexpertis och breda tjänsteportfölj garanterar vi att våra installationer inte bara är korrekt gjorda, utan att de också är skalbara och framtidssäkra och därigenom ekonomiskt hållbara över tid, säger Mats Giss, chef för Relacoms affärsområde Power.

– Vi ser en stor ökning i både utbud och efterfrågan av laddbara bilar de kommande åren. Genom vårt samarbete med Relacom och DEFA får vi mycket bättre möjligheter att stötta våra kunder i omställningen till fossilfritt. Nu har vi en egen paketlösning att erbjuda kunden där installation med utmärkt support och service ingår. Det går helt i linje med vårt one-stop-shop-koncept – att kunna leverera allt som rör bilen på ett och samma ställe, säger Tobias Welander, försäljningschef på Bilia.

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (sakernas internet) och har för närvarande ca 2 700 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de nordiska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.