Relacom satsar på Internet of Things – utser Andreas Niklasson till chef för affärsområdet

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2017 09:25 CET

Andreas Niklasson är affärsområdeschef för Relacoms tillväxtområde IoT – Internet of Things.

Teknikserviceföretaget Relacom ökar nu sin satsning på infrastrukturtjänster för Internet of Things, eller ”sakernas internet”. Andreas Niklasson, som har en gedigen bakgrund från telekomtjänster, har utsetts till affärsområdeschef.

Relacom har lång erfarenhet av planering och design samt installations- och under­hållstjänster inom såväl telekom som elenergi, men även inom M2M (Machine to Machine) som kan sägas vara en föregångare till Internet of Things.

– Internet of Things, i dagligt tal IoT, är ett mycket brett begrepp, med många aktörer som utvecklar olika upp­kopplade produkter och tjänster. Men det är få som har kunskapen om hur man skapar en effektiv och kostnads­effektiv infrastruktur bakom dessa produkter och tjänster, säger Andreas Niklasson.

– Det är här vi kommer in som funktionspartner. Mot bakgrund av vår erfarenhet kan vi skapa lösningar som ger mätbara effekter i form av ökad kvalitet och därmed också bättre lönsam­het.

Andreas Niklasson tillträdde den 1 januari 2017 som affärsområdes­chef för Relacoms IoT-verksamhet. Han kommer närmast från en tjänst som ansvarig för företagets entreprenad­verksamhet. Han har innan dess haft olika ledande befattningar inom Relacom, bland annat regionchef och produktionschef.

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (Internet of Things) och har för närvarande ca 3 600 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.