SWEDAC ackrediterar Relacom för kontroll i fält

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2018 08:00 CET

Mats Giss, affärsområdeschef Power på Relacom

Relacom har ackrediterats av den statliga kontrollmyndigheten SWEDAC att i egen regi utföra kontroll i fält av elmätsystem.

Ackrediteringen innebär att Relacom från och med den 29 januari 2018 är officiellt godkänt som kontrollorgan för elmätsystem kategori 2–5, dvs allt från mättransformatorer och mät­ledningar till mätarplintar och elmätare.

– Det är förstås en fjäder i hatten för oss att vi nu har SWEDACs förtroende att självständigt kontrollera elmätaranläggningar och utfärda kontrollrapporter, säger Mats Giss som är chef för affärsområde Power på Relacom.

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (Internet of Things) och har för närvarande ca 2 600 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.