Nya Renault Clio - exteriör design

Exteriör design Nya Renault Clio

En modern och uttrycksfull design

Nya Clio ärver den tidigare generationens sensuella design. Den nya modellen är elegantare och sportigare och mer uttrycksfull. I fronten ger motorhuvens linjer en mer skulpterad effekt. Grillen är större och stötfångaren med det centrala luftintaget är uttrycksfullt och förser motorn med bra kylning.

Nya Clio är 14 mm kortare än föregångaren men rymligare inuti. Chassit är sänkt med upp till 30 mm för bättre aerodynamik. 17”-hjulen (beroende på version) ger en sportigare look. Hajfensantennen, 100 % LED-ljus, den välvd bakluckan och de kromade listerna runt sidorutorna ger ett modernt utseende och höjer den upplevda kvaliteten.

På hjulhusbågarna fram sitter luftavledare som tjänar till att begränsa friktion och öka aerodynamiken som i sin tur ger lägre bränsleförbrukning. Som bonus får Nya Clio en sportigare look.

Nya Clio kommer i flera nya färger, t ex Valencia Orange som ger en fin, djup lyster tack vare en specifik lackbehandling som syns för första gången i bilbranschen. 11 nya färger är aktuella med tre skräddarsydda exteriöra paket (röd, orange, svart)

De C-formade strålkastarna (som känntecknar Renaults modeller) är 100 % LED och är standard från basutrustningsnivån.

Bagageutrymmet har optimerats och utrymmet har ökats till 391 liter (plus 26 liter för inre förvaring), vilket är störst i klassen. Dubbelgolvet förenklar inlastningen. När baksäten fälls får man ett helt plant golv i bagageutrymmet.

Bakljusen är mer expressiva och även de C-formade. Ett tredje bromsljus, längre och tunnare, är monterat ovanpå bakrutan. Sidoprofilen med de fönsterhängda handtagen på bakdörrarna har förbättrats med kromade fönsterlister, svarta glansiga fönsterpelare, formade sidopaneler och kromade Cliomärken. De kromade linjerna sedda från sidorna omfattar också baksidan. Bagageluckan har ny design och belysningen ger ett bredare intryck på Nya Clio.

Nya Renault Clio R.S. Line - inspirerad av Renault Sport

Renault Sport introducerar R.S. Line på Nya Clio, som gradvis ersätter nuvarande GT-Line. GT-Line var en pionjär inom sportmodellpaket och har stärkt Renault Sports strategi på alla marknader sedan 2010. Med ett uppgraderat och rikare innehåll är modellen R.S. Line mer än enbart ett namn.

R.S. Line erbjuder en atletisk exteriör design och en interiör design som svarar på kundernas förväntningar, som i allt högre grad söker något extra med sportigare design.

R.S. Line har också ett starkare släktskap med den högpresterande R.S.-etiketten, de två bokstäverna är synonymt med autentisk sportigare körning. Den nya etiketten har alla exteriöra och interiöra designelement som Renault Sport bidrar med.

På utsidan är Clio R.S. Line utrustad med F1-emblem, en komponent som finns på alla R.S-modellerna. Modellen särskiljer sig också med bikake-galler, speciella 17-tums fälgar och en mer atletisk baksida. Interiören har också andra  R.S. Line särdrag så som sportstolar med förstärkt stöd, detaljer i karbon, perforerad läderratt med dubbel R.S. diamant, ett aluminiumpedal-set och svart inredning med röd toppstickning och kantning.

Nya Clio R.S. Line har fått sportiga attribut så att kunderna får uppleva varumärkets motorsportsarv som lever vidare än idag med Formel 1 bland annat.