NYA GT-MODELLER FRÅN RENAULT SPORT

NYA GT-MODELLER FRÅN RENAULT SPORT

Renault lanserar nu Clio GT 120 EDC och Nya Mégane GT 220 i Sverige; två nytillskott i modellprogrammet från Renault Sport.

Sedan tidigare finns Renault Sport (R.S)-versionerna av Clio och Nya Mégane. Dessa kompletteras nu med GT-versioner. GT-modellerna utvecklas och byggs precis som sina R.S.-syskon av Renault Sport Technologies som bland annat står bakom Renaults framgångar i Formel 1. Samtliga Renault Sport-modeller byggs i Frankrike i Renault Sports fabrik i Dieppe utanför Paris.

Sport i vardagen

Utrustningsnivån GT riktar sig till förare som värdesätter körglada bilar med starka sportgener som passar i vardagen. GT-versionerna är välutrustade samtidigt som de har praktiska vardagsattribut. Exempelvis finns Clio GT både som halvkombi och kombi (Sport Tourer) som trots sina beskedliga yttermått har ett stort lastutrymme med dubbelt lastgolv.Nya Mégane GT finns som kombi (Sport Tourer) och är med sina 524/1600 lådliter (upp-/nedfällt baksäte) en av mellanklassens storlastare.

Clio GT

Clio GT TCe 120 EDC (Efficient Dual Clutch) är utrustad med en sexväxlad dubbelkopplingsautomatlåda liksom Clio R.S. 200 EDC. Motorn är Renault H5Ft på 1.2 liter med en maximal effekt på 120 hästkrafter vid 4900 varv/minut och 190 Nm vid 2000 varv/minut. Deklarerad förbrukning vid blandad körning är 0,53 l/mil och 120g CO2/km. Motorn är utrustad med kamkedja. På standardutrustningslistan finns all komfortutrustning som gjort Clio till ett så populärt bilval: tvåzonsklimatanläggning, regn- och ljussensor, nyckelkort med handsfreefunktion, Renault R-Link med 7” pekskärm och navigering från TomTom®. Detta kompletteras med GT-specifik utrustning såsom: 17” aluminiumfälgar, GT kjolpaket med specifik GT-stötfångare med LED-varselljus, sportchassi, sportavgassystem med dubbla slutrör, sportstolar med läderklädsel

Megane GT

Nya Mégane GT 220 är utrustad med Renaults F4R motor som även finns i Mégane R.S. GT-versionen har en maximal effekt på 220 hästkrafter vid 6500 varv/minut och 340 Nm vid 3500 varv/minut ur den fyrcylindriga tvålitersmotorn. Den blandade deklarerade förbrukningen är på 0,73 l/mil och 169g Co2/km.Megane GT’s standardutrustning är en kombination av komfort- och sportattribut: 18” Aluminiumfälgar, GT-kjolpaket med GT-specifika LED-varselljus, tvåzonsklimatanläggning, nyckelkort med handsfreefunktion, parkeringsradar bak, regn- och ljussensor, sportchassi, sportstolar med Gt-brodyr i nackstöden, TomTom®-navigator. Till båda GT-versionerna finns dessutom en särskild metallic-lack som heter Blå ”Malta” som ger GT-familjen en egen färgidentitet.

R.S. Monitor 2.0

Det helt nyutvecklade telemetriprogrammet R.S. Monitor 2.0 finns som tillval i Clio GT och Nya Mégane GT. Programmet använder sig av 7” pekskärmen för att visa detaljerad information om bilen och dess prestanda. Exempelvis övervakas temperaturen på olja och insugsluft, turbotrycket, däckgreppet mm. Tack vare GPS-funktionen kan programmet även visa körresultat så som 0-100 km/h, 0-1000 m (s) från stillastående eller fungera som avancerad lap timer då möjligheten finns att läsa in egna eller fördefinierade motorbanor. Resultaten kan sedan via USB-minne läsas in i en PC för vidare analys eller för att vävas samman med videoupptagningar från actionkameror såsom Go Pro. R.S. Monitor 2.0 är ett tillval och förutsätter att bilen är utrustad med R-Link.

Priser

Samtliga GT-varianter går att beställa nu i Renaulthandeln och de första bilarna kommer i början på april.

Rekommenderade cirkapriser från:

Renault Clio GT TCe 120 EDC halvkombi  189.900:-