NYA RENAULT KOLEOS- EN SUV SOM KOMBINERAR ROBUST DESIGN OCH ELEGANS

NYA RENAULT KOLEOS- EN SUV SOM KOMBINERAR ROBUST DESIGN OCH ELEGANS

Nya Renault Koleos viktigaste egenskaper är: hyllad teknik för fyrhjulsdrift, hög markfrigång, inbjudande interiör, klassledande kupéutrymmen, R-Link 2 uppkoppling via multimedia läsplatta. Koleos kommer med två dieselmotorer - 130 eller 177 hk – tillsammans med antingen 7-stegad automatlåda eller en manuell sexväxlad låda. Renault Koleos lanseras i Sverige i september och erbjuds i två utföranden med pris från 259.900:-

DESIGN

Det finns många likheter mellan Nya Koleos och Renaults två andra modeller i D-segmentet - Espace och Talisman. Det är framför allt fronten med den framträdande, vertikalt placerade Renault-logotypen och kromgrillen som förenar modellerna. Även det uttrycksfulla mittpartiet, det korta överhänget och förhållandet mellan längd och hjulbas på Nya Koleos och Talisman som är lika. Nya Koleos dynamiska intryck framhävs ytterligare av de stora däcken (total diameter: 730 mm och upp till 19 tum) och den låga taklinjen på 1,68 m.

Utformningen av fram- och bakljusen har Renaults signatur för LED-belysningen. I fronten sträcker sig den C-formade belysningssignaturen bortom själva lyktorna för att skapa en kraftfull blick. Beroende på version finns bilen med Pure Vision full LED med automatiskt halv- och helljus. De permanent lysande bakljusen har en ”Edge Light”-teknik som ger en tydlig 3D-effekt och syns tydligt både nära och på avstånd. Bakljusen förstärker Koleos breda bakparti (1,840mm) och sätter fokus på den centralt placerade Renault-diamanten.

KOMFORT

Målet har varit högsta komfort för samtliga passagerare när Nya Koleos utvecklats. Hjulbasen och längden på modellen skapar gott om plats för passagerarna. I baksätet är knätutrymmet (289 mm) och gott om plats i huvud-, axel- och armbågshöjd. Utrymmena inne i bilen kombineras med ett stort bagageutrymme och många praktiska förvaringsplatser.

Bagageutrymmet på 579 liter har ett avtagbart golv placerat i tröskelhöjd för att bilda ett plant golv. På ett ögonblick kan Easy Break handtaget fälla det 60/40-delade bakre ryggstödet och därmed erbjuda ett lastutrymme på totalt 1,795 liter. Bilen har dessutom 35 liter extra förvaringsutrymmen i kupén - varav ett handskfack på 11-liter och ett 7-liters utrymme i mittkonsolen. Elbakluckan (tillval på Intens) har en handsfree funktion som kan öppnas via ett svep med foten under den bakre stötfångaren.

Framstolarna är stora och bekväma tack vare den speciella stoppningen med variabel densitet. Centerkonsolen glider 80 mm framåt eller bakåt, vilket bidrar till att hitta en bra körställning. Den böjda formen på framsätenas baksidor ger mer utrymme för passagerarna.

Alla versioner har uppvärmd ratt och kan även fås med uppvärmd vindruta för snabb avfrostning och eluppvärmt baksäte. Insteget underlättas av dörrarnas breda öppning. (fram: 70 grader och bakdörrarna: 77 grader). Dörrarnas utformning skyddar trösklarna mot nedsmutsning.

Interiören är ombonad med krom i satin-finish för inläggen i ratten, växelspaken och friskluftventilerna. Instrumentbrädan och dörrpanelerna är utformade i mjukt material. Läderklädseln (tillval) och läderarmstödet har kontrasterande sömmar medan belysningen i kupén (version Intens) kan varieras i olika nyanser - allt från grönt och blått till gult, rött eller violett.

Det stora öppningsbara glastaket (0.80m2) sträcker sig över baksätet och bidrar till ljuset i kupén. (tillval) En smart funktion är den främre kopphållaren som kan kylas eller värmas. Körställningen ger god sikt, vilket är viktigt för just SUV-kunder. Den stora, vertikala och centralt placerade skärmen i instrumentbrädan (upp till 8,7 tum) är helt integrerad med centerkonsolen.

EFFEKTIV 4X4-TEKNIK

• ALL MODE 4x4-i kraftöverföringen har bevisat sin kapacitet i miljoner Renault/Nissan bilar över hela världen. Transmission övervakar permanent greppnivåer för att garantera mesta möjliga dragkraft oavsett förhållandena. Till skillnad från många konkurrerande modeller har Koleos en knapp som gör att föraren kan välja drivning. Knappen sitter till vänster om ratten och är mycket lätt att använda. Föraren kan välja mellan tre lägen - 2WD, 4WD AUTO eller 4WD LOCK.

• 2WD-läget innebär framhjulsdrift - oberoende av körförhållanden - med tanke på lägsta möjliga bränsleförbrukning.
  • 4WD AUTO-läget gör att ALL MODE 4x4-i systemet ständigt analyserar körförhållandena och hjulens grepp. Informationen från sensorerna utnyttjas sen för att beräkna den ideala fördelningen av vridmomentet mellan fram- och bakhjulen. Upp till 50 procent av tillgängligt vridmoment kan överföras till bakhjulen om det behövs. Sensorerna övervakar både längsgående- och sidoacceleration samt också hastighet och styrvinklar.

När greppet är extra viktigt - t.ex. på snö, lera eller sand - innebär 4WD LOCK-läget att föraren kan koppla in permanent fyrhjulsdrift i hastigheter upp till 40 km/tim för att fördela tillgängligt vridmoment lika mellan fram- och bakaxlarna (50/50). Läget kopplas sen automatiskt ur vid hastigheter över 40 km/tim eller när motorn startas om. ”Go-anywhere" förmågan hos Koleos förstärks med en markfrigång på upp till 210 mm som är bland de högsta på marknaden. Ingångs- och utgångsvinklarna ligger på 19 respektive 26 grader.

SÄKERHET

Med Koleos siktar Renault mot toppresultat i NCAP-testerna. Viktigast är för den passiva säkerheten är att man använder högelastiskt stål för motorramen och stål med hög hållfasthet i kupén för att skydda de åkande.

Mycket är standard i bilens säkerhetsutrustning:

• Två adaptiva främre krockkuddar som utvecklas beroende på krockvåldet och passagerarens position i bilen.
  • Två laterala bröstkorg/axel krockkuddar för passagerare fram
  • Två sidokrockgardiner
  • Anti-whiplashfunktion för främre och bakre nackskydd
  • Anti-underglidnings utformning av framsäten
  • Isofix-fästen för barnstolar
  • Alla säkerhetsbälten har bältesförsträckare och belastningsbegränsare.

Aktiv säkerhet:

• Antispinn
  • Senaste generationens antisladdsystem med starthjälp i backe
  • Elektronisk bromskraftfördelning

Förarhjälpmedel (ADAS) som är tillgängliga via R-LINK 2:

• Aktivt nödbromssystem (AEBS City och Inter-Urban).
    • Filbytesvarning
    • Döda vinkeln varning
    • Trafikskyltavläsning med fortkörningsvarning
    • Back-kamera med bak- och sidoparkeringssensorer samt handsfree parkeringsassistans (Easy Park Assist).
    • Automatiskt hel-/halvljus

MOTORER

Nya Koleos kommer med två dieselmotorer – 130 hk eller 177 hk – tillsammans med antingen automat steglös växellåda eller en manuell sexväxlad låda.

Den fyrcylindriga 16-ventilsmotorn -1,6 dCi - är på 130 hk (96 kW) vid 4 000 v/minut medan toppmomentet ligger på 320 Nm som är tillgängligt från 1750 till 2250 v/minut. Motorn kan endast fås med tvåhjulsdrift, men den kan kombineras med antingen X-Tronic-automat växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.

2.0 dCi-motorn är den kraftfullaste motorn i Nya Koleos. Denna fyrcylindriga 16-ventils diesel är utrustad med turbo med variabel geometri, 1600-bars common-rail in-sprutningsteknik med piezoelektriska injektorer. Max effekt är 177 hk (130 kW) vid 3 750 rpm, med ett högsta vridmoment på 380 Nm tillgänglig från 2000 till 3000 rpm.

Motorn ger bra dragkraft i mellanregistret och snabb acceleration tack vare högt vridmoment över ett brett varvtalsområde.

Den större motorn kan kombineras med antingen X-Tronic automatisk växellåda (två- eller fyrhjulsdrift) eller en manuell sexväxlad låda (endast till fyrhjulsdriven version). Motorerna är anpassade mot Euro 6b-kraven och är utrustade med Stop & Start-teknik, NOx-fälla och partikelfilter.

X-TRONIC AUTOMATLÅDA

X-Tronic automat är utvecklad för att ge ökad körglädje och minskad bränsleförbrukning jämfört med konventionella automatlådor. Den ger omedelbart svar vid snabb acceleration och bidrar till optimal bränsleförbrukning samt tystare och mjukare körning vid jämn hastighet. I motsats till tidigare CVT-transmissioner fungerar X-Tronic mer som en automatlåda men med väldigt många växlar. En klar fördel när man vill komma iväg snabbt. Samtidigt ger den en fullständigt jämn och ”växlingsfri” acceleration i till exempel tät trafik. Föraren har också möjlighet att välja ett sju-stegs sekventiellt läge för att dra nytta av motorbromsningen.

R-LINK 2

Redan från instegsmodellen finns R-LINK 2 multimediasystem. Den uppkopplade surfplattan samordnar de flesta av bilens funktioner som infotainment, navigering, handsfree-telefon, radio och förarhjälp tack vare:

• Ett intuitivt gränssnitt som erbjuder samma funktioner som en surfplatta med två-fingers-zoom, sidrullning samt dra och släpp.
  • Två olika skärmformat (beroende på version) - 7-tums landskaps- eller 8,7-tums porträttformat som båda är fullt integrerade i instrumentpanelen.
  • Realistisk GPS-navigationsdisplay med 3D-visning av byggnader
  • Anpassningsbara hemsidor med widgets för snabb åtkomst till de mest använda funktionerna.
  • Röststyrning för navigation, telefoni, radio och andra applikationer samt möjligheten till högläsning av e-post.
  • Ett brett utbud av applikationer från R-LINK-butiken som är utformade speciellt för användning i bil.
  • Kopplings- och laddningsalternativ för alla passagerare inkluderar Bluetooth® för handsfree telefon och streaming, USB-uttag, 3,5 mm-uttag, 12V eluttag och en SD-kortplats.

R-link 2 är kompatibel med både Apple Car Play för iPhone-användare och Android Auto for Android-smartphones.

Bose© surroundljud

Bose© och Renault har arbetat tillsammans i nära tio år för att utveckla och finjustera ljudsystemet för toppmodellerna. För just Koleos har Bose© utvecklat en skräddarsydd ljudanläggning med 13 högpresterande högtalare som tar hänsyn till akustiken i kupén.

Den skräddarsydda Bose®-anläggningen ger ett ljud som närmar sig en live-upplevelse. Tack vare Bose Centerpoint®2-tekniken får passagerarna också ett rikt och balanserat ljud var de än sitter i bilen.

Nya Koleos tillverkas i Busan i Sydkorea och fabriken ansvarar för den globala produktionen. Vissa versioner tillverkas i Wuhan i Kina för den kinesiska marknaden. Fabriken i Busan är kvalitetssäkrad enligt Renaultgruppens standards.

Nya Koleos säljs på 80 marknader på fem kontinenter världen över.

Renault Koleos lanseras i svensk Renaulthandel i september och erbjuds i två utföranden (Zen och Intens) med pris från 259.900:-