Nya Renault ZOE med längre räckvidd och mer prestanda

Nya Renault ZOE - TAR 100 % ELDRIFT TILL EN NY NIVÅ

NYA RENAULT ZOE – TAR 100 % ELDRIFT TILL NY NIVÅ

Nya ZOE kommer nu med mer prestanda än någonsin, vilket till stor del kan tillskrivas ökningen av kraft och räckvidd. ZOE’s uttrycksfulla design ger bilen ännu mer karaktär. Nya ZOE erbjuder ett brett spektra av högteknologisk utrustning som förhöjer både körkomforten och livet ombord.

Lanseringen av tredje generation av flaggskeppet i Renaults elbilsprogram är en avgörande milstolpe i Renaults strategi för en storskalig elbilsutveckling. Sju år efter lanseringen av Europas mest sålda city-elbil tar Nya ZOE nästa kliv i utvecklingen. Tredje generationen erbjuder en ökad mångsidighet, förbättrad kvalitet och ny teknik. Redan från instegsnivån är modellen fullmatad med den senaste tekniken samtidigt som dess attraktiva prissättning bibehålls.

Utvändigt är utvecklingen uppenbar. Nya ZOE visar upp sin personlighet utan att försaka sin nya fräscha design. Invändigt har kupén revolutionerats men en komplett omarbetad instrumentpanel för ökad komfort. På det tekniska planet utmärker sig Nya ZOE genom sin ökade räckvidd som är möjlig tack vare ett 52 kWh batteri. Räckvidden är upp till 390 km enligt WLTP* och Nya ZOE erbjuder fler laddningsmöjligheter tack vare introduktionen av likströmsladdning (DC). Körglädjen är också förbättrad tack vare den nya 100 kW-motorn.

Slutligen är Nya ZOE utrustad med en mängd innovativa funktioner och uppkopplade Renault EASY CONNECT-tjänster. Förarstödssystem, en 10” display, Renaults EASY LINK multimediaystem och ett nytt körläge för stadskörning – innovationerna som alla syftar till att göra vardagskörningen enklare och mer njutbar.

Som pionjär och ledare inom elektrisk mobilitet i Europa har Renault omatchad erfarenhet och kunskap om denna snabbt växande marknad. Nya ZOE är beviset på detta kunnande.

*)WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.

Nästan ett årtionde har passerat sedan ZOE Z.E. konceptet presenterades i slutet av 2009. Under den här tiden har Renault etablerat sig som pionjärer och ledare inom elektrisk mobilitet – mycket tack vare framgångarna med flaggskeppet ZOE.

• Närmare 150,000 registreringar i slutet av maj 2019. ZOE försäljningen har stadigt ökat sedan lanseringen. Den samlade försäljningen för ZOE till det mest frekventa elfordonet på Europas vägar.
    • 18,2 % marknadsandel i Europa 2018. Med nästan 40.000 nyregistreringar står ZOE för omkring en av fem sålda elbilar på kontinenten. Det är den mest sålda elbilen i Tyskland, Spanien och Frankrike (andra plats i Sverige 2018). På hemmamarknaden Frankrike nåddes en marknadsandel på 54,9% under fjolåret.
    • Fler än 60 utmärkelser i Europa. ZOE är regelbundet hyllad i media sedan lanseringen 2014. Bland annat togs titeln “bästa elbil under 30.000 £” som utnämndes av engelska What Car?. ZOE’s ständiga vidareutveckling har gjort modellen ständigt aktuell.
    • Mer än 4 miljarder km. Renaults flaggskepp inom elfordonsprogrammet har färdats en distans motsvarande 10,400 resor mellan jorden och månen, utan att släppa ut ett endaste gram CO2 från motorn.
    • En miljard Euro. I juni 2018 tillkännagav Renault en investeringsplan som säkerställer Frankrikes position expert-centrum för elbilar inom Alliansen.2022 räknar man ha nått en fördubbling av produktionstakten vid Flinsfabriken i närheten av Paris.
    • Mer än 40 000 människor arbetar på Renault som dagligen är involverade i ZOE projektet. Detta omfattar alla led från återförsäljarnätverket och ingenjörer till produktionslinan.
    • September 27, 2012. Renault skapar rubriker på Paris Motor Show när ZOE lanseras officiellt. Ett par månader tidigare visades ZOE’s dynamiska linjer och inbjudande interiör upp för första gången på bilsalongen i Geneve.
    • December 11, 2014. En ny motor avtäcks. Motorn är helt och hållet utvecklad och tillverkad av Renault i Frankrike. Under våren 2015 förbättras effektiviteten ytterligare vilket ger ZOE en räckviddsökning på 30 km utan att göra avkall på prestandan.
    • November 30, 2016. Generation två av ZOE lanseras. Tack vare Z.E. 40 batteriet fördubblas räckvidden mot ursprungsmodellen. Erbjudandet omfattar även uppkopplade tjänster som tagits fram för att förenkla ruttplanering samt laddning.
    • Februari 19, 2018. Tack vare den nya R110 motorn kapas accelerationstiden från 80-120 km/h med två sekunder. Prestandaökningen ger föraren mer körglädje och trygghet vid omkörningar eller motorvägspåfarter.
    • Mars 21, 2019. Renault lanserar de första prototypen ZOE som är utrustade med reversibel laddning i Nederländerna. Detta fullskaleexperiment befäster ankomsten av tvåvägsladdning som kommer ge elbilen en ökad roll i framtidens energiöverföringsrörelse.
    • Juni 17, 2019. Renault avslöjar den tredje generationen ZOE med ökad körglädje, förbättrad komfort och ännu större flexibilitet.

DESIGN

Nya ZOE har nått en milstolpe i sin design-resa och fått en djärvare design. De mjuka linjerna hos förra generationen har fått en tydligare karaktär som får bilen att bli ännu synligare på vägen, samtidigt som innerutrymmena förbättras. I fronten leder de nya omdesignade konturerna på motorhuven till den stora diamanten som döljer laddningsuttaget. Den nya stötfångaren som omfattar krominlägg i grillen och runt dimljusen förstärker den nedre sektionen av fronten. De C-formade strålkastarna, en design som pryder alla nya Renaultfordon, använder 100% LED-teknik. Ljussignaturen ger bilen ett expressivt uttryck. Trots oförändrade mått ökar ZOE sin närvaro. ZOE är självsäker och bär upp sitt elektriska ursprung med stolthet. Den blåa inramningen runt Renault diamanten påminner betraktaren om dess elektriska identitet.

Renaults designers har lagt stor vikt på interiörens kvalitet, finish och användarvänlighet. Nya ZOE får bland annat ett nytt förarkluster på 10” som är tillgängligt redan från instegs-versionen. Instrumentpanelens mjuka och beröringsvänliga material har en matt yta som bidrar till en chic och mysig interiör.

Nedanför Renaults EASY LINK multimediaskärm är den komplett omarbetade mittkonsolen som omfattar tekniska innovationer specifikt utvecklade för Nya ZOE: en elektronisk växelväljare, automatisk parkeringsbroms, induktionsladdning mm.

Dynamisk och precis, Nya ZOE’s design framhäver bilensprestanda och dess högteknologiska utrustning. En förändring hängiven användarupplevelsen.

Agneta Dahlgren, Director of Electric Vehicle Design

EXTERIÖR DESIGN

Motorhuven på Nya ZOE har skulpterats om med veck som förenas i mitten av fronten. Den relativt korta huven som omarbetats bidrar starkt till bilens dynamiska utstrålning. Med en struktur som utgörs av noggranna former kompletterar den de övriga förändringarna som gjorts på bilens front för att skapa ett ännu distinktare utseende.

Hela modellprogrammet är utrustad med LED-teknik till 100%. Strålkastarna formas i C-formen som blivit ett signum för Renaults modeller. De nya strålkastarna ger ett ännu djärvare utseende samtidigt som ljusbilden ger föraren avsevärt bättre sikt vid mörker-körning.

Den främre stötfångaren har omarbetats helt och dimljusen får en elegant krominfattning.

Kylargrillen och varselljusen är också krominfattade. I samma stil ringas namnet ”ZOE” in.
    LED-dimljusen bidrar till den totala förbättringen av ljusen. Sido-ventilerna, vars syfte är att förbättra luftflödet, tillsammans med stötfångardesignen ger bilen en visuell bredd. Fronten som är balanserad över hjulen illustrerar tydligt ZOEs dynamiska egenskaper.

Renault diamanten, inringad i blått, döljer som tidigare laddningsuttaget.

Logotypen är i “hologram stil”, vilket skänker ytan ett djup. Bakom diamanten återfinns laddningsuttaget som rymmer en typ-2 kontakt men även en kontakt för DC-laddning med upp till 50 kW. Nya ZOE bjuder på ännu fler laddningsmöjligheter än tidigare.

Bakljusen utgörs till 100% av LED-lampor för ökad synlighet. Ljusen som belyser bakluckan förstärker också intrycket av bilens bredd. De horisontella signaturstrålarna är röda för ökad synlighet. Tack vare dynamisk belysning sveper körriktningsvisarna från mitten ut.
    Även körriktningsvisarna integrerade i backspeglarna är av LED-typ

Blå “Celadon”, röd “Passion”, vit “Quartz” är de nya färgerna som introduceras för Nya ZOE.

Dessa toner passar perfekt till den här helt eldrivna bilens personlighet. Nya ZOE finns i totalt 9 olika lackfärger som kan kompletteras med urvalet av olika fälgdesigner.

Nya ZOE får förbättrade accelerations- och bromsegenskaper. Nya ZOE är utrustad med skivbromsar runtom samt 5 olika nya fälgdesigner. Fälgarna finns i dimensionerna 15”, 16” och 17” och förstärker bilens moderna design.

INTERIÖR DESIGN

Nya ZOE är utrustad med ett 10” stort förarkluster redan från instegsversionen. Detta ger ZOE en funktionalitet och upplösning som är enastående i segmentet. Displayen visar de huvudsakliga förarstödsystemen samt samtliga inställningar som är direkt relaterade till körning på el som exempelvis ”Eco-metern” som uppmanar till eco-körning. Är bilen även utrustad med navigation visas GPS instruktioner direkt i förarklustret. Layout och belysning av förarklustret kan konfigureras av förare. De olika grafiska perspektiven som är valbara skapar en känsla av rymd och hjälper föraren fokusera. Den 9.3” stora pekskärmen sträcker sig längs mittkonsolen och ger tillgång till navigations- och underhållningstjänsterna. Pekskärmen styr bilens huvudsakliga inställningar som t.ex. förarstödssystemen och personifieringen av den 10” stora förarklustret.

Renault EASY LINK systemet har förbättrats med funktioner utvecklade enkom för elbilar som exempelvis realtidsvisning av laddplatser. Det är även möjligt att ansluta sin Smart phone tack vare smartphonespegling via Apple CarPlay och Android Auto.

Den komplett omarbetade instrumentpanelen tillverkas i ett nytt mjukt och följsamt high-end material. I mitten skapar det horisontella bandet en varm och bekväm atmosfär. Från layout och materialval till hur de olika skärmarna har integrerats – allt är gjort i syfte att öka kvaliteten på finishen. Renault använder en traditionell tillverkningsprocess från kemiska förvandlingar eller ”smältning”. Garnet till klädseltyget är tillverkat från restmaterial av uttjänta säkerhetsbälten samt plastskräp (PET). Detta är första gången den här typen av återvunnet garn används inom fordonsbranschen. Utvinningen och tillverkningen följer principerna för cirkulär ekonomi och reducerar relaterade CO2 utsläpp med över 60%.

Den förhöjda mittkonsolen har försetts med en ny växelspak. Ovanför lädret pryder en kromad spak som dekorerats med Z.E.-logotypen den förhöjda mittkonsolen. Med ett tryck växlar föraren mellan olika körlägen som exempelvis det nya ”stadskörningsläget”.

Den automatiska handbromsen förenklar körningen oavsett utrustningsnivå. Dessutom skapar lösningen ytterligare utrymme runt mittkonsolen där annars handbromsspaken tar upp värdefull förvaringsplats.

Med en enkel knapptryckning startar fordonet tack vare Renaults handsfree nyckelkort. Med en infattning i polerad krom och blå belysning understryker “Start”-knappen bilens elektriska identitet. Detaljnivån blir tydlig redan när föraren närmar sig bilen och Nya ZOE välkomnar föraren med en ljussekvens, fäller ut speglarna och låser upp dörrarna.

Dubbelt så mycket förvaring i mottkonsolen.Två mugghållare nedanför E-shifter spaken rymmer thermosar och flaskor. Smart phone-facket erbjuder induktionsladdning (tillval).

Med induktionsladdningen är det lätt att ladda sin smart phone. Telefon-facket i mittkonsolen är kompatibelt med de flesta smart phones som tillåter induktionsladdning.

Centralt placerade reglage för optimerad komfort. Reglagen är omedelbart synliga tack vare den polerade krominfattningen som även återfinns kring ventilationsgallren.

Den särskilda vindrutan dämpar ljud som kommer utifrån och tillsammans med den tysta elmotorn blir färden ännu behagligare.

I baksätet har passagerarna tillgång till två USB-uttag. Uttagen kan användas för att ladda en telefon, pekplatta, eller bärbar spelkonsol under resans gång. De bakre uttagen kompletterar de främre två USB-uttagen.

I dörrsidan återfinns kontrollpanelen som styr fönsterhissar samt de elinfällbara backspeglarna.

Precis som ytterbelysningen är även innerbelysning till 100% LED-baserad.

Takbelysningen ger generöst med ljust när extra belysning behövs i kupén.

RÄCKVIDD OCH LADDNING

Z.E. 50 batteriet i nya ZOE ökar räckvidden till 390 km enligt WLTP*. Batteriet kan nu också snabbladdas med likström (DC) utöver möjligheten till växelströmsladdning (AC) i hemmet eller på gatan. Renaults arbete med att fortsätta utveckla prestandabatterier slutade inte med introduktionen av förra generationens Z.E. 40 batteri. Nya ZOE är utrustad med ett 52 kWh batteri, Z.E. 50, som ger en räckvidd på upp till 390 km enligt WLTP*. Därmed har räckvidden ökat med över 20%. Trots ökningen av räckvidden är batteriets storlek oförändrad och således har inte fordonets innerutrymmen påverkats negativt. Z.E. 50 batteriet har även fördelen att batteriet kan leverera en högre spänning vilket bidrar till den nya R135-motorns fina prestanda.

Nya ZOE är den mest mångsidiga och tillgängliga elbilen när det kommer till laddning. Med sin 22 kW-laddningsteknik har ZOE varit den modell som kunnat ladda snabbat på flest publika laddningsplatserna. Nya ZOE kompletteras nu med snabbladdning upp till 50 kW på laddningsplatser som erbjuder likströmsladdning (DC). Likströmsladdningen är särskilt lämplig för längre resor, exempelvis längs en motorväg. Nya ZOE är den enda kostnadseffektiva elbilen som erbjuder både AC-laddning upp till 22 kW och DC-laddning upp till 50 kW.

Med hjälp av skräddarsydda uppkopplade tjänster i MY Renault-appen är det alltid enkelt att hitta den typen av laddningsplats som efterfrågas – hemma, på jobbet, på allmänna platser eller längs motorvägen.

• WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.

Vid lanseringen under slutet av 2012 erbjöd ZOE en räckvidd på 150 km vid verklig körning tack vare sitt 22 kWh batteri. Räckvidden översteg med råge den genomsnittliga sträckan för daglig körning inom Europa. När generation två av ZOE lanserades under 2016 utökades modellprogrammet med Z.E. 40 batteriet vars 41 kWh gav en fördubbling av räckvidden till 300 km under verklig körning. På den tiden fokuserade forskningen kring de kemiska aspektarna av lithium-jontekniken för att öka batteriets densitet. Med Nya ZOE låg ingenjörernas fokus på den elektroniska arkitekturen av batteriet och de olika aspekterna av batteriets design. Batteriet har en kapacitet på 52 kWh utan att kräva mer plats. Detta möjliggör en räckviddsökning på 20 %, eller upp till 390 km WLTP*

LADDNING

• Nya ZOE döljer sitt laddningsuttag bakom diamanten som pryder kylargrillen. Ladduttaget rymmer en ”kombo-kontakt” (CSS) som är något större än tidigare uttag. Kontakten består av ett europeiskt standarduttag som kompletteras med en två-pinskontakt för likströmsladdning. Tack vare placeringen i mitten av fordonets framsida förenklas anslutning till offentliga laddningsstationer med fasta laddkablar. Typ-2 uttaget och Caméléon-laddaren är fortfarande tillgängliga för vardagsladdningen. Hemma, på jobbet, på offentliga parkeringsplatser eller längs vägen erbjuder systemet laddning med upp till 22 kW.

• Tack vare “kombo-kontakten” kan Nya ZOE snabbladda med likström (DC) upp till 50 kW. Laddstationens fasta kabel ansluts enkelt till tvåpinsuttaget nedanför Typ-2 uttaget.

RENAULT EASY CONNECT

Renault EASY CONNECT tjänster och “kombo-kontakten” på Nya ZOE förenklar laddningsprocessen och ökar tillgängligheten. Oavsett hur din vardag ser ut är ZOE alltid enkel att ladda. I hemmet, på jobbet, på stan, vid matbutiken, biografen, på motorvägen osv. Varje tänkbara scenario ger nog med laddningstid för en betydande förlängning av räckvidden. Vare sig du bor i hus eller lägenhet, Nya ZOE kan ladda fullt på 9 timmar och 25 minuter med en 7 kW laddbox. Du får en trygg laddning över natten och laddningen kan även styras för att anpassa elleverantörer som erbjuder en differentierad prissättning.

När jag laddar hemma får min ZOE 300 km räckvidd inom 8 timmar*. I stadskärnorna finns det ofta flera laddningsmöjligheter. På gatan eller i parkeringshus. Passa på och gör det mesta av laddtiden genom att shoppa under tiden eller varför inte besöka en restaurang? Kopplad till en offentlig 11 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 2 timmar.* Installationen av laddningsstationer har blivit en konkurrensfördel för butiker och gallerior. Alltfler installerar snabbladdare som ofta är kostnadsfria att använda för kunderna. Passa på att öka räckvidden medan du handlar.

Kopplad till en offentlig 22 kW laddare återfår ZOE upp till 125 km räckvidd inom 1 timme.*

Tack vare dess kraftfulla nya DC-laddare blir laddningen en integrerad del av resan. Semester eller affärer – på varje resa behövs ibland ett vilo- eller matstopp. Tack vare den nya laddningstekniken kan du på en halvtimme ladda nog med energi för att bekymmersfritt klara nästa delsträcka på resan.

Kopplad till en 50 kW laddstolpe laddar min Nya ZOE på en halvtimme nog med energi för en räckvidd på ca. 150 km*.

* Avstånden och laddningstiderna har beräknats utifrån uppmätta räckviddsresultat enligt WLTP-körcykeln. (Worldwide Harmonized Light Vehicles Testing Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning och 18% motorvägskörning). Körcykeln ämnar återspegla ett typiskt användande men kan inte förutspå körningen efter att uppladdning skett. Laddningstiden och räckvidden påverkas även av yttre faktorer som yttertemperatur, batteritillstånd, laddstolpens egenskaper, körstil samt aktuell batterinivå

KÖRGLÄDJE

Nya ZOE får en ny motor som är perfekt för livet i den snabba filen. Motorns prestanda förmedlar omedelbart körglädjen som är så typisk för elbilar. Dessutom finns ett nytt körläge specifikt för stadskörning och en mängd assistanssystem för ökad komfort och säkerhet.

Nya ZOE’s förlängda räckvidd optimeras av sin prestanda för motorvägskörning. R135 motorn med en effekt på 100 kW motsvarar 135 hästkrafter i en förbränningsmotor. Dess förbättrade vridmoment erbjuder ännu snabbare acceleration och respons. Körglädjen och komforten förbättras i synnerhet vid motorvägskörning. Vi har inte glömt körning i staden och inom tätorter. Nya ZOE är utrustad med ett nytt körläge som kallas ”B-Mode”. I detta körläge förstärks nedbromsningen av bilen, vilket kräver mindre användning av bromspedalen för att sakta ned bilen.

I det stora hela är Nya ZOE ett resultat av ingenjörernas drivkraft att vilja optimera de grundläggande aspekterna av en elbils funktioner. Den nya generationen ZOE är konstruerad kring en starkt omdesignad plattform för att kunna leverera den senaste elbilstekniken utan att tumma på dess attraktiva pris.

Den nya plattformen möjliggör innovationer på chassit, motorn, batteriet, bromssystemet och mer därtill. Exempelvis har den elektroniska arkitekturen designats om från grunden för att göra plats för en bredd av förarstödssystem. När det kommer till belysningen är ZOE numera till fullo utrustad med LED-teknik oavsett utrustningsnivå. Jämfört med halogen möjliggör tekniken en ökning i ljusstyrka på 75% med motsvarande energiförbrukning.

100 kW motor

Renault erbjuder två olika motorer: 80 kW (R110) introducerades för ett år sedan på den föregående generationen och en ny variant lanserades med Nya ZOE, 100 kW (R135). Ingenjörerna har använt det större batteriet i Nya ZOE (Z.E.50) för att få ut mesta möjliga av den 100 % Renault-motorn. R135 ger mer kraft, mer vridmoment och högre varvtal. Ny ZOE drar fördel av en förbättrad prestanda som ökar dess mångsidighet och körglädje. R135-motorn har ett vridmoment på 245 Nm som gör det möjligt att gå från 80 till 120 km / h på bara 7,1 sekunder, 2,2 sekunder bättre än R110-motorn. Den uppnår nu 0 till 100 km / h på mindre än 10 sekunder. Dessutom har Nya ZOE topphastighet ökat till 140 km / h.

Ny ZOE erbjuder ett nytt körläge, där föraren nästan inte behöver använda bromspedalen. När B-läge är aktiverat, bromsas bilen in avsevärt snabbare när föraren släpper gaspedalen. B-läget gör körningen enklare, särskilt i staden eller i långsam trafik. Teknisk sett följer integreringen av ett nytt bromssystem också en förbättrad känsla när man bromsar. När det gäller D-läge är den särskilt användbar när bilen rör sig i konstant fart, på motorvägen till exempel.

”e-Shifter”

Nya ZOE har uppenbarligen ingen växellåda eller koppling på grund av sin elmotor, men den har fortfarande en växelspak för att växla mellan olika körlägen eller för att vända. Den mekaniska spaken ersätts nu av en elektronisk spak som kallas "e-shifter". Ett enkelt tryck på vredet är tillräckligt för att skicka instruktioner till motordrivsystemet. Det valda körläge visas tydligt på mittkonsolen och på 10” skärmen. Precis som med den automatiska parkeringsbromsen, utökar Nya ZOE den 100% elektriska upplevelsen genom alla dess förarvänliga funktioner.

Nya ZOE är konstruerad med en helt ny elektronisk arkitektur. Tack vare detta kan de senaste ADAS-systemen integreras. Systemens uppgift är att informera föraren, förenkla körningen t.e.x vid parkering och höja säkerheten Systemet läser av vägskyltar längs vägen och visar hastighetsgränserna. Bilen växlar automatiskt mellan hel- och halvljus när ett mötande fordon upptäcks. Systemet varnar för fordon eller hinder som döljer sig i döda vinkeln. Auto Hold funktionen håller bilen stilla när föraren lyfter foten från bromsen.

Föraren varnas med en notifikation i det 10” stora förarklustret om en hastighetsöverträdelse upptäcks. Systemet läser av gällande hastighetsgräns genom kamerateknik och GPS-navigation. Systemet upptäcker om en nödbromsning påbörjas och maximerar då omedelbart bromsverkan för att minska bromssträckan. Filbytesvarnaren använder en visuell återkoppling samt rattvibrationer för att varna föraren om fordonet är på väg att korsa en väglinje av misstag. Förarens rattrörelser analyseras och systemet korrigerar avvikande rörelser i relation till fordonets placering mellan vägmarkeringarna.

PARKERING

EASY PARK ASSIST tar över styrningen. Föraren bibehåller kontrollen över gas och broms. Inbyggda sensorer fram, bak och på sidorna upptäcker hinder runtom bilden. Sensorerna kompletterar backkameran. Tack vare den automatiska parkeringsbromsen behöver man inte tänka på att trycka ned bromspedalen vid start i backe eller när man lämna fordonet. Ytterligare en fördel är att lösningen lämnar plats till utökad förvaring i mittkonsolen men även möjligheten till induktionsladdning av kompatibla smart phones.

Renault EASY CONNECT

Att göra mobilitet med eldrift tillgänglig för så många som möjligt innebär att man erbjuder enkla och roliga körupplevelser, i linje med förväntningarna hos en alltmer kopplad kund-krets. För Renault är elbilen avsedd att förenkla förarens och dess passagerarnas liv.

Renault EASY CONNECT assisterar i våra allt mer kopplade liv. Det kombinerar det nya Renault EASY LINK multimediasystemet och MY Renault-appen, som erbjuder drivrutiner, en rad applikationer och tjänster som är utformade för att följa föraren under hela sin dagliga verksamhet. På en smartphone innehåller MY Renault-applikationen en mängd användbara tjänster för att hantera bilen på distans: kontrollera batterinivå och laddningsstatus, planera laddning, starta eller planera A/C så att det är förberedd innan man ska köra utan att påverka räckvidden samt att hitta laddnings-ställen på en karta.

Vägval och ruttplanering ingår i MY Renault som sammanställer en resväg som anger de mest lämpliga laddpunkterna och för bokning av laddningsstopp samt anger total körtid.

Renault EASY LINKs anslutna navigering gör det möjligt att snabbt och enkelt se den karta som visas på multimediaskärmen i bilen. De närmaste laddstationerna och tillgängligheten vid varje laddställe är tydligt angivna. Kartan har också med trafikinformation i realtid från TomTom och nya funktioner, till exempel Google Search för adresser.

EASY LINK kartor uppdateras regelbundet, automatiskt via funktionen "Map Auto Update".

På 10”-skärmen visas kartan tillsammans med ekomätaren, som ger information om prestanda för regenerativ bromsning och uppmuntrar föraren att optimera fordonets autonomi med miljövänlig körning. Föraren kan välja layout på multimediaskärmen så att inställningar passar varje persons användningsområde.

De anslutna tjänsterna i MY Renault-appen på en smartphone och Renault EASY LINK-systemet i Nya ZOE, har utformats som dagliga verktyg för föraren, under och efter varje resa.

Groupe Renault är internationell biltillverkare som grundades 1898 och finns i 134 länder med en försäljning 2018 på nära 3,9 miljoner fordon. Idag har företaget mer än 180 000 anställda, 36 tillverkningsställen och 12 700 försäljningsställen i världen. Renault är en pionjär och ledare inom elbilar i Europa erbjuder koncernen det mest kompletta sortimentet på marknaden med ZOE, Twizy, Kangoo Z.E. och Master Z.E., men också med RSM SM3 Z.E. försäljning i Korea och den nya Renault City K-ZE i Kina. För att möta framtidens stora tekniska utmaningar och driva företagets strategi för en lönsam tillväxt har Groupe Renault format en ambitiös strategisk plan baserad på företagets internationella utveckling samt dess innovationer i lösningar för elektrisk mobilitet som är lätta att använda och tillgängliga många. 2022 kommer Renaults utbud att omfatta 8 elbilar och 12 elektrifierade modeller. De 100 % elbilarna kommer att täcka huvuddelarna av Renaults erbjudande och representera 20 % av sortimentet.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.