Renault R.S. 19

Renault F1 Team – 2019

Renault F1 Team – målet är att behålla ett starkt momentum under årets F1-säsong

• Renault F1 Team presenterade idag sina stjärnförare Nico Hülkenberg och Daniel Ricciardo samt teamets lagfärger 2019
  • Foton på utmanaren 2019, Renault R.S. 19 med reviderad aerodynamik.
  • Renault R.S. 19 drivs av nya Renault E-Tech 19 motorn, som har stora synergier med Renault hybrider.
  • Renault visade upp sitt ombyggda tekniska center vid Enstone i Storbritannien.
  • Renault F1 Team är stolta över support från sina premium partners inklusive BP Castrol, INFINITI, MAPFRE och RCI Banque, men även Microsoft, Eurodatacar, Bell & Ross, Tmall och flera uppskattade tekniska partners.

Renault F1 Team presenterade idag sina planer för att behålla sitt momentum i FIA Formula One World Championship. 2016 återvände Renault med eget team och har gjort stora framsteg varje säsong efter det. Förra året avslutades med en fjärde plats i konstruktörsmästerskapet.

Renault F1 Teams stjärnförare Nico Hülkenberg och Daniel Ricciardo presenterades också för media och partners, vilket styrker Renaults engagemang för en långsiktig framgång.

Jérôme Stoll, VD för Renault Sport Racing, bekräftade också Renaults engagemang för sporten. "På Renault är vi passionerade inom motorsport. Vår F1-historia har fortsatt utan avbrott i 40 år. Formel 1 är en show, ett skådespel, ren underhållning, men det är också den högsta nivån inom motorsporten. Passionen för F1 är ett bevis för tävlingsanda, beslutsamhet, motståndskraft men också för framsteg, tack vare den innovationen som inspirerar sporten. Men passionen måste blandas med en hälsosam dos av verkligheten. F1 är meningsfullt för Renault; Det är ett laboratorium för vår framtida teknik på vägen - vilket framgår av den nya motorbeteckningen - Renault E-Tech 19. Det är en mycket spännande tid just nu att vara en del av F1. "

Sedan Renault F1 comeback för tre år sedan har företaget investerat stort i sina tekniska anläggningar i Enstone, Storbritannien och Viry-Châtillon, Frankrike. Vid Enstone har teamet ökat produktionskapaciteten markant, med uppgraderade verktygsmaskiner, inklusive två nya Breton-maskiner, vindtunnel, dynamometer för växellådor, stora designkontor och toppmoderna tävlingsrum. Arbetsstyrkan har ökat med cirka 50 % sedan 2016. På Viry har en nyrenoverad dynamometer satts i bruk och kommer att användas under hela säsongen för att utveckla motorn samt ett ambitiöst program för att bygga ut nya motormonteringsplatser bl a.

Efter att ha satt en solid grund med tekniska resurser och personal har Renault F1 Team, Cyril Abiteboul, annonserat teamets mål att hålla uppe farten 2019:

"Det har var en stor utmaning att starta alla dessa projekt samtidigt som vi deltagit i mästerskapet och att få klart de huvudsakliga delarna  och jag är imponerad av hur alla har tagit sig an uppdraget. Detta visar på den kraft vi samlat: nionde plats 2016 med åtta poäng, sjätte 2017 med 57 poäng och fjärde plats 2018 med 122 poäng. Vi går in i årets säsong med målet att behålla detta starka momentum. Vi siktar inte på x eller y-positionen eller ett antal poäng: det jag vill se är att laget fortsätter sin banan att nå toppen. Motorn kommer vara vår prioritet i Viry, medan vi med nya strukturen i Enstone strävar efter att förbättra chassits konkurrenskraft, säsong efter säsong. "

Abiteboul berättade också om ny motivation med de nya förarna. "Den extra dynamiken i Daniel-Nico-partnerskapet ger förtroende till laget denna säsong. Jag tror att vi har en av de starkaste - om inte den starkaste - föraren på gridden. Daniel har sina erfarenheter av att vinna och kunskap från ett topplag, medan Nico är hungrig. Han är enormt undervärderad - han är snabb, bestämd och en lagspelare. Individuellt är de väldigt starka och jag känner att de två kommer att komplettera varandra perfekt. Den energi de har tagit till laget är väldigt konkret och jag hoppas att vi kan ge dem en bil som gör rättvisa åt deras avsevärda talang.

Nico Hülkenberg inleder sitt tredje år med laget 2019.  "Som lag har vi utvecklats mycket sedan början av 2017 och det är en del av processen om vi vill uppnå våra långsiktiga mål. När jag kom med i laget var infrastrukturen ung, vi har kommit långt sedan dess med stora framsteg. Jag vill få ut det bästa av mig själv och maximera potentialen från laget och bilen. Det viktiga är att vi som lag tar ett stort steg framåt och gör konsekventa förbättringar. Trenden ska fortsätta uppåt och utvecklingen gå framåt”

Australiens Daniel Ricciardo, som vunnit Grand Prix sju gånger, startar hos Renault F1 Team i gult för första gången. "Renault har en enorm historia inom motorsporten, så att vara en del av nästa steg i F1-resan är en spännande utmaning. Jag är här för att göra jobbet på banan och köra så fort som möjligt. Men jag vill också ge laget energi. Jag vill att alla ska gå med lätta, fjädrade steg framåt, eftersom det är del av mitt jobb och också sådan jag är som person. Jag strävar efter att kunna få laget att jobba extra hårt och att anstränga sig mer, jag ser mej som en katalysator av positiv energi. "

Ricciardo har som mål att 2019 blir en nystart: "Allt jag lärde mig 2018 kommer att göra mig till en bättre version av mig själv i år och skillnaden blir en mer mogen person. Jag vet vart jag vill och jag har som mål att det ska synas på banan med goda resultat. Jag känner positiv press och stora förväntningar att göra bra ifrån mej, och det är något jag ser fram emot att få göra.”

2019 blir ett intressant år både på och utanför banan, tack vare nya anläggningar och nya förare vilket ökar förtroendet.