Renault EZ-GO

Renault presenterade konceptet EZ-GO på bilsalongen i Géneve

På bilsalongen i Géneve presenterade Renault EZ-GO, sin vision om en gemensam urban mobilitet i framtiden.

EZ-GO är ett autonomt el-robo-fordon utformat för att transportera människor i staden och förorterna. Med en dedikerad station kommer den att vara en del av framtida smarta städers ecosystem. EZ-GO är den första av en familj konceptbilar som kommer visas under 2018.

Renault Symbioz, som presenterades i Frankfurt hösten 2017, var en vision om personlig mobilitet och hur den kan integreras i ekosystemet. I Geneve visade Renault EZ-GO, en vision om framtidens gemensamma urbana mobilitet, integrerad i smarta städers ecosystem som utvecklas av regeringar, lokala myndigheter och den privata sektorn. EZ-GO kommer att lanseras med en dedikerad station med ett träd och en ramp som passar in i stadsmiljön.

EZ-GO erbjuder transporter åt alla. EZ-GO är ett autonomt el-robo-fordon med plats för upp till 6 passagerare. EZ-GO kan beställas "on-demand" och drivs av privat eller offentlig verksamhet. Tjänsten kan bokas via en app eller direkt på stationen.

Med EZ-GO's innovativa arkitektur och kokongliknande design är Renault den första biltillverkaren som utformar ett robo-fordon som särskiljer sig från en stadens vanliga bussar. Den trapezeformade designen, låg höjd och stora glasade partier erbjuder passagerarna fri utsikt över staden.

De dedikerade, trädkantade stationerna smälter in i stadsmiljön och den låga rampen gör EZ-GO lättillgänglig för människor med nedsatt rörlighet, rullstolar, barnvagnar etc. EZ-GO erbjuder en ny upplevelse när man reser - både rolig och praktisk.

EZ-GO har inbyggd WI-FI och passagerarna kan ladda sina smartphones via induktion. En stor skärm framför dörren delar reseinformationen - ankomsttid, planerade stopp etc. EZ-GO kan t ex dela information om en speciell turistattraktion i staden när den färdas i närheten.

EZ-GO spelar en dubbel roll i staden. För det första förenklar den resan för alla, antingen som ett fristående transportmedel eller som en del av ett större transportsystem. Priset på resan kommer vara överkomligt eftersom det är en delad tjänst. Att göra resan enklare för passagerarna kommer att bidra till minskad stress och möjlighet att välja bland fler transportlösningar, både privat och i tjänsten.

EZ-GO har en positiv inverkan på städernas miljö. Förutom att uppmuntra till delad mobilitet för alla bidrar den till en förbättrad trafiksituation, minskat behov av parkeringsplatser samt att den är buller- och utsläppsfri.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.