Renault Red Bull i ledningen i Kanada Grand Prix

Renault Red Bull i ledningen i Kanada Grand Prix

Kanada Grand Prix 9 juni 2013

Sebastian Vettel, Red Bull Renault, har ökat på sin ledning i VM-tabellen. Regerande mästaren har efter sju körda lopp 132 poäng. 36 mer än Fernando Alonso, Ferrari. Trea är Kimi Räikkönen, Lotus Renault.
Iceman blev tvåa i Spaniens Grand Prix medan Sebastian fick nöja sig med fjärdeplatsen. Däcken slets för snabbt.
I det klassiska loppet på Monacos trånga gator gick det bättre för Sebastian. En andra plats efter Nico Rosberg, Mercedes. Trea blev Mark Webber, som kör den andra Red Bull Renaultbilen.

Sebastian körde sin vana trogen och klockades för loppets snabbaste varv.
Kimi var lindrigt sagt förgrymmad. Han blev påkörd av mexikanaren Sergio Perez, McLaren, och tappade många platser och kunde med nöd och näppe klara 10:e platsen.
I Kanada firade Sebastien en stor triumf och utklassade nästan alla. Det var bara de fem första som körde alla 70 varven. Tre som bröt och alla andra minst ett varv efter. En maktdemonstration. Hur firade Sebastian? Först en liten fest med teamet och sedan en konsert med Rolling Stones.

Kimi Räikkönen skrev in sig i Formel 1 historiebok genom att för 24:e gången i rad köra in på en poängplats och delar nu det rekordet med Michael Schumacher. Men statistik har aldrig intresserat Iceman. Att han var sur över sin nionde plats såg man på långt håll. Mjuka bromsar och ett misslyckat depåstopp. Bilen trillade ner från hävstången. Tydligen hade experterna i teamet som lägger upp taktiken räknat lite fel för Kimi fick veta att det gick åt lite för mycket bensin och att han skulle spara. Det var inte en chans att attackera utan bara försvara sig. Inte undra på att han var sur och ännu mer tillknäppt än vanligt.

Den stora sensationen i kvalet var utan tvekan den finska debutanten Valtteri Bottas, som kör för Williams Renault. Det blev en tredje plats på gridden bakom Vettel och Lewis Hamilton. Teamet har vissa problem med den känsliga aerodynamiken som har gjort att Valtteri inte kunnat visa vad han kan. Under kvalet regnade det och då är det mer förarens talang och bilkontroll som är avgörande. Valtteri ville ha samma väder under loppet men istället sken solen. Och då gick det tyvärr som man befarat. Finländaren hade inte en chans. Trots att han försvarade sig tappert blev det till slut bara en 14:e plats.

Red Bulls teamchef Christian Horner är alltid nervös under loppen. Högerfoten åker upp och ner som en trimmad symaskin. Ännu snabbare under de två sista varven. Den tekniska chefen Adrian Newey tappar all färg i ansiktet samtidigt. Varför? Under de rundorna försöker nämligen Sebastian alltid köra loppets snabbaste varv. Trots skarpa tillsägelser. Men han kan helt enkelt inte låta bli. Det handlar om prestige. Han var på väg igen men blev lite hindrad av en långsammare bil som han skulle varva och istället var det stallkamraten Mark Webber som den här gången vann den interna kampen.

Formel 1 gör nu ett litet uppehåll på tre veckor och nästa lopp är Englands Grand Prix den 30 juni på flygfältet i Silverstone.

Renaultchefen Carlos Ghosn säger att Formel 1 är den perfekta scenen för märket men han vill däremot inte ha ett eget fabriksteam. 2009 drabbades världen av en finanskris och följden blev att BMW, Honda och Toyota drog sig tillbaka. Men i motsats till de andra bestämde man sig för att stanna kvar och koncentrera sina resurser som motorleverantör. Ett helt rätt beslut! Det året blev man tvåa i konstruktörs-VM tillsammans med Red Bull. Och sedan har det blivit tre raka titlar. Fabriksteamet sålde man och idag heter det Lotus. 2014 satsar man ännu hårdare. Man har nämligen tillsammans med andra leverantörer fått igenom sin vilja. En helt ny turbomotor med ny och mer miljövänlig teknik. Det gör också sporten mer attraktiv för en bilkoncern som Renault.

Carlos Ghosn säger att Renault kommer att vara med i F1 så länge det är skäligt och företaget profiterar. Han vill inte säga hur länge men räknar dock med många år.
Den här säsongen samarbetar man med Red Bull, Lotus, Williams och Caterham. 2014 ersätts Williams av Toro Rosso. Kanske blir det ett eller två team till enligt Ghosn.

Renault planerar däremot inte en comeback med ett eget fabriksteam.
– Finns ingen anledning, säger Carlos Ghosn.

Varför är man med i sportens kejsarklass?
– För att göra märket Renault mer känt. Andra bilföretag gör andra saker men jag är övertygad om att Formel 1 är den bästa marknadsplatsen. Som t.ex. i Kina som intresserar sig mycket för Formel 1. När vårt namn finns tillsammans med ett team som vinner och man ser förarna på prispallen då lönar det sig. Men inte om man arbetar ihop med ett team som aldrig vinner.

Men han tror inte på den gamla amerikanska slogan Vinn på söndag och sälj på måndag.
– Skillnaden mellan den bil som publiken ser på banan och den som säljs är enorm.

Enligt Carlos Ghosn tar man med den nya motorn, som kommer 2014, ett steg närmre serietillverkningen. Från 2,4 l V8 sugmotor till en 1,6 l V6 turbo.

F1 KANADA 9/6
18) C. Pic, Caterham Renault, +3 varv
19) M. Chilton. Marussia, +3 varv
20) E. Gutierrez, Sauber, +7 varv, ej i mål, av

Bröt: N. Hulkenberg, Sauber, (varv 45, punktering), G. Van Der Garde, Caterham Renault, (varv 43, krock)
Snabbaste varv: M. Webber, Red Bull Renault, 1,16,182,
Pole position: S. Vettel, Red Bull Renault, 1,25,425 (183,782 km/tim)

Förar-VM:

6) McLaren, 37
7) Toro Rosso, 20
8) Sauber, 5

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.