Renaultkoncernens försäljningsresultat globalt första halvåret 2018

• Nytt försäljningsrekord för Groupe Renault med 2.1 miljoner sålda fordon under första halvåret – en ökning på 9.8 %
  • Groupe Renaults försäljning ökade med + 9.8% under första halvåret. I resultatet finns försäljningen av varumärkena Jinbei och Huasong med som konsolideras i koncernens globala resultat sedan 1 januari 2018. Tillväxten för motsvarande period 2017 uppgick till 5.3 % på en marknad som växte med 4.2 %
  • Renault och Dacia sätter nytt halvårsrekord. Renault är Europas näst bäst sålda varumärke. Även globalt nådde Groupe Renault ett nytt säljrekord. Försäljningen i Americas-regionen ökade med 18.1 % och i Eurasia-regionen ökade försäljningen med 15.1 %
  • Renault bekräftar därmed sina tillväxtmål [1] för 2018 som drivs av utvecklingen av affärsaktiviteterna worldwide.

Groupe Renaults försäljning av personbilar och lätta transportbilar världen över ökade med 9.8 %. Resultaten inkluderar varumärkena LADA, Jinbei och Huason. Marknadsandelen uppgår till 4.3% (+0.2 punkter).

Groupe Renault, och varumärkena Renault och Dacia når nya halvårsrekord. Groupe Renault sålde 2 067 695 fordon, Renault 1 378 583 fordon och Dacia 378,695 fordon.

Försäljningen av LADA ökade med + 24,0%.

Renault Samsung Motors försäljning minskade med -26.8%. Sedan 1 januari 2018 integreras även försäljningen av Jinbei och Huasong som uppgår till 85 000 enheter.

“För tredje året i rad når vi ett nytt säljrekord med nästan 2.1 miljoner sålda fordon under första halvåret. I Europa fortsätter Renaultkoncernen att växa samtidigt som vi internationellt säkrar utmärkta resultat speciellt i Latinamerika, Eurasia-regionen och Afrika”, säger Thierry Koskas, Exekutiv vice-president Sälj och Marknad.

I Europa steg registreringarna med 4,4 % på en marknad som växte med 2,8 %. 1 070 718 fordon registrerades under årets första hälft. Gruppen tog 11 % av marknaden, en ökning med +0.2 punkter.

Varumärket Renault växte med 1.1% till en marknadsandel av 8.1 %. Clio 4 blev Europas näst mest sålda fordon i Europa, Captur den mest sålda crossovern i sin klass och Scénic den mest sålda modellen i sitt segment.

Renault bekräftar sitt ledarskap på elbilsmarknaden med en marknadsandel på 21,9 %. Försäljningsvolymen steg med +11.6%. ZOE försäljningen ökade med +1.1% och Kangoo Z.E. försäljningen med +125%. Kangoo behåller sin ledning i elektriska transportbilssegmentet med en segmentsandel på 38.9%.

Varumärket Dacia noterade ett halvårsrekord med 281 225 fordon registrerade (+14.6%) och en marknadsandel på 2.9% (+0.3 punkter). Tillväxten drevs av Sandero fas 2 och Nya Duster med 63 900 registreringar.

Alpine registrerade nya bilar för första gången på 22 år. För närvarande har mer än 4.800 exemplar av modellen A110 reserverats sedan lanseringen.

Utanför Europa, steg antalet registreringar med +16,4%. Gruppen ökade sin försäljning i Americas-regionen (+18.1%), Asien-Stillahavsregionen (+69,5%) och Eurasien (+15.1%). Försäljningen i Afrika, Mellanöstern och Indien sjönk (-4.5%).

MARKNADSUTSIKTER FÖR 2018

Groupe Renault har reviderat sin prognos för 2018.  Världsmarknaden förväntas växa med + 3% jämfört med 2017 (tidigare prognos låg på 2.5%). Den europeiska marknaden förväntas växa med +1.5% (tidigare prognos låg på +1%). Den franska marknaden förväntas öka med +2% (jämfört med +1%).

Internationellt förväntas den brasilianska marknaden växa med +10% (tidigare prognos +5%) och den ryska marknaden med över +10% (jämfört med närmare +10%). Tillväxten i Kina förutspås till +5 % och Indiens tillväxt revideras till +8% (jämfört med +6%).

Det nya modellprogrammet förväntas bidra till Groupe Renaults tillväxt i samtliga regioner under 2018.

[1] Givet oförändrad omfattning

För mer information: