Tuff kamp om Clio Cup-bronset i STCC-finalen på Mantorp Park

Tuff kamp om Clio Cup-bronset i STCC-finalen på Mantorp Park

Guld och silver tog Robert Helling och Henric Skoog hand om redan på Solvalla.

Upplagt för dramatik är det ändå när Renault Clio Cup ska avgöras på Mantorp Park 19-20 september.

Förutom en actionladdad kamp om bronset mellan Janne Gustafsson och Linda Johansson finns det en liten, liten chans för Skoog att snuva Helling på JSM-guldet.

2014 års upplaga av Clio Cup ska avslutas och summeras på Mantorp Park på lördag. Kampen om titeln avgjorde visserligen klassens suverän, niofaldige racevinnaren Robert Helling redan på Solvalla för två veckor sedan, men i Östergötland har Växjöföraren chansen att säkra säsongens andra titel.

Helling toppar nämligen JSM-tabellen inför finalen. Med 50 poäng kvar att köra om har han ett försprång på 49 till andraplacerade Henric Skoog från Eskilstuna.

Guldläge? Självklart, men så länge det finns en liten, teoretisk möjlighet att snuva Helling på titeln kommer inte Skoog att ge upp.

Om inte annat så vill årets silverman i mästerskapet gärna bjuda Helling en fight om segern i säsongen två sista race. Skoog inledde mästerskapet med en dubbeltriumf på Gelleråsen. Han avslutar gärna på samma sätt.

I junior-SM har Linda Johansson från Norrtälje redan försäkrat sig om en bronsmedalj. En tredjeplats är även vad hon jagar bland seniorerna. Linda, som tidigare under säsongen blev första tjej att vinna ett race i Clio Cup, såg länge ut att vara på väg mot bronset, men på Solvalla senast fick hon inte alls till det och hade dessutom otur och tvingades bryta med trasig koppling i det andra heatet.

För formstarke Janne Gustafsson från Lidköping gick det betydligt bättre. Han blev trea i det första heatet och i det andra bröt han Hellings segersvit och erövrade sin första triumf i klassen.

Inför finalen har Gustafsson 25 poängs försprång på Johansson.

– Jäkla gubbe, skojar Johansson som fightats med den betydligt äldre Gustafsson vid flera tillfällen tidigare den här säsongen.

Nu ser det ut att kunna bli en ny duell mellan de båda.

– Jag tänker inte ge mig utan kamp. Dessutom känns det viktigt att avsluta mästerskapet på ett bra sätt.

Innan tävlingen på Solvalla var Johansson på Mantorp Park och testade. Som en liten passning till Gustafsson konstaterar hon att:

– Testen gick bra.

Duellen mellan Gustafsson och Johansson handlar inte bara om vem som ska erövra bronset i Clio Cup. På spel står dessutom möjligheten att få köra en STCC-bil. De tre främsta i Clio Cup 2014 kommer nämligen att bjudas in till en STCC-test på Gelleråsen den 14 oktober.

Clio Cup 2014

Mästerskapet inför finalen på Mantorp Park

1) Robert Helling, KAK, 279 poäng (klar mästare)

2) Henric Skoog, Karlskoga MF, 228 (klar tvåa)