Så skyddar du dig mot bilstölder och inbrott i bil

Enligt Brottsförebyggande rådet anmäldes 16 100 bilstölder och 62 300 stölder ur motorfordon under 2012. Genom att bli medveten om riskerna går det att undvika att bli drabbad. Renault Försäkring har därför satt ihop en checklista med tips och råd för att förebygga brott.

Majoriteten av alla bilstölder är tillfällighetsbrott. Det betyder att tjuven styrs mer av tillfället än har ett planlagt handlande. För dig som bilägare finns en ständig risk att råka ut för brott, och många av bilstölderna sker på privata och allmänna parkeringsplatser.

Genom att bli uppmärksam på riskerna går det att motverka eventuella stölder och inbrott.  Vi på Renault Försäkring värnar om din bil och säkerhet och har därför sammanställt en lista med tips och råd på åtgärder som du kan ta med dig i vardagen.

Så skyddar du dig mot inbrott i bilen och mot bilstöld

• När du parkerar ditt fordon, tänk på att ställa dig på en plats som är välbelyst och gärna med god insyn.
  • Undvik att lämna något stöldbegärligt i bilen. Även en tom kartong kan vara motiv nog för gärningsmannen, om riskerna för att ertappas är låga.
  • Se till att bilstereon har en kod eller löstagbar front som du tar med när du lämnar bilen.
  • Montera hjullås om du har dyra fälgar.
  • Visa gärna att du inte har något stöldbegärligt i bilen genom att t ex öppna handskfacket.
  • Håll noga reda på din bilnyckel. Bilnycklar till nyare årsmodeller är extra stöldbegärliga, och det är dessutom dyrt att koda om och införskaffa en ny bilnyckel.
  • Sist men inte minst, något som kanske känns självklart för många, men som är värt att uppmärksamma – var alltid noga med att låsa bilen.

Skulle olyckan vara framme och ett inbrott i bilen sker, eller om bilen blir stulen, ska du alltid göra en polisanmälan. Därefter anmäler du stölden eller inbrottet till ditt försäkringsbolag.

Hos Renault Försäkring kan du göra det på tre olika sätt. Du kan antingen kontakta din närmaste Renaultverkstad för att få hjälp alternativt ringa Renault Försäkrings Skadeservice (på telefon 031-725 09 00 för privatpersoner eller 031-725 09 10 för företag). Du kan även anmäla inbrottet/stölden direkt på webben.  Det går både snabbt och enkelt, och du kan göra det dygnet runt.

För mer information om inbrott i bil och bilstölder se Brottsförebyggande rådet och Stöldskyddsföreningen.

Anna Johansson, Marknadsförare Renault Försäkring

• Transport