Tillverkning av nya rör av den insamlade plasten på Talent i Alstermo.

Renova gör nya rör av gamla i projektet Repipe

– Plaströr förekommer ofta i det byggavfall vi får in. Rören kan relativt enkelt sorteras ut och omvandlas till högkvalitativ plastråvara som kan användas för tillverkning av nya rör. Nu har Talent i Alstermo tillverkat de första rören av det material vi samlade in tidigare i år och resultatet är över förväntan, säger David Dalek, affärsutvecklare på Renova.

Renova strävar hela tiden efter att komma högre upp i den så kallade avfallstrappan. Ju större del av avfallet som kan återanvändas eller materialåtervinnas, desto mindre belastas miljön. Kasserade plaströr är ett exempel på produkter som har goda förutsättningar att materialåtervinnas.

Vi är mycket positivt överraskade av den höga kvalilitet som den här återvunna råvara håller och vill gärna använda den i våra produkter säger Jari Purtsi på Talent i Alstermo som tillverkar rörprodukterna.

Nästa utmaning för projektet Repipe är att öka insamlingen och utsortering av rör så det går att uppnå ett stabilt råvaruflöde och hitta en bra logistik så att hela kedjan hänger ihop.

Vid de praktiska testerna på Talent i Alstermo producerades rör av 100 % återvunnet material som kan användas till bl.a. bergvärme.

Renova är den ledande miljökoncernen i Västsverige inom avfalls- och återvinningsbranschen. Koncernen består av två bolag. Renova AB - som jobbar med kommunernas direkttilldelade uppdrag och Renova Mijö AB, som konkurrerar med andra företag om uppdrag från företag, verksamheter och kommuner.

2014 behandlades ca 745 000 ton avfall av vilket mer än 90 procent gick till material- eller energi återvinning. Koncernen omsätter ca 1,2 miljard kr, har 800 anställda och ägs av tio kommuner: Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn, Stenungsund och Öckerö.