​Pestaurant kommer tillbaka och öppnar för stadskamp

Reaktionerna var översvallande efter Pestaurant – den tillfälliga pop-up-restauranten som under en dag serverade ätbara insekter på Sergels Torg i Stockholm. På plats kunde besökarna själva prova på framtidens mat i form av frystorkade insekter och smakprover på rätter med mjölmask, gräshoppor och syrsmjöl. Nu har arrangören, skadedjursföretaget Rentokil, beslutat att Pestaurant kommer tillbaka 2016 i ett ännu större format.

– Vi var helt överväldigade över intresset vi mötte på Sergels Torg. Nästa år tillsätter vi extra krydda genom att genomföra Pestaurant i Stockholm, Göteborg och Malmö! Det blir kul att se vilken av städerna som har flest modiga invånare, säger Andreas Tapper på Rentokil.

Siktet är inställt på att öppna Pestaurant efter sommaren 2016 och planeringen är i full gång.

Pestaurant är ett globalt evenemang och i år har det anordnats bland annat i Stockholm, Köln, Boston, Cardiff och Oslo.

Bakom Pestaurant står Rentokil, ett av världens största företag inom skadedjurskontroll. Syftet är att skapa uppmärksamhet kring framtidens matförsörjning och samtidigt lyfta frågan om hur vi löser problemen med skadedjur på bästa sätt.

Mer information om Pestaurant finns på www.rentokil.se/pestaurant/.

• Gastronomi

• skadedjur