​SAP fick ett fräschare kontor med hygienföretaget Initial

När SAP flyttade kontoret till Sveavägen 44 i Stockholm var allt nytt och fräscht. Hela fastigheten hade renoverats och lokalerna var helt anpassade efter SAP:s krav på medarbetarnas arbetsmiljö. Men för att den rena, nya känslan skulle hålla i sig ännu längre valde man att anlita hygienföretaget Initial och köpa hygienen som tjänst.

– Den fräscha känslan i våra hygienutrymmen är viktigt inte bara för de kunder som kommer till oss utan också för alla medarbetare. Nu känns det hela tiden som att vi kommer in i lokalerna för första gången, säger Åsa Hellberg, kontorsansvarig på SAP Svenska AB.

I sin roll sörjer Åsa för att verksamheten flyter på. Det innebär att hon har kontroll över en mängd saker som säkerhet, kontakter med fastighetsägare, tjänstebilar och städning.

I de tidigare lokalerna i Alvik hade SAP redan vissa hygienprodukter från Initial. I samband med flytten i december 2014 till de nya lokalerna i city valde man att utöka och omfatta samtliga hygienutrymmen.

I dag använder SAP nya beröringsfria sanitetsbehållare, handdesinfektion på väggen och doftbehållare. Att ha en vägghängd behållare för handdesinfektion visade sig vara mycket uppskattat jämfört med tidigare när det stod enskilda flaskor på handfaten där innehållet ofta tog slut.

– Nu fungerar det alltid och det är uppskattat inte minst i samband med skolstarterna när väldigt många vuxna också blir sjuka, säger Åsa Hellberg.

Något annat som uppskattas är att Initial levererar allt som en löpande tjänst till en fast månadskostnad. Att köpa även hygien som tjänst var inget konstigt. SAP är ett av världens största IT-bolag och erbjuder själva en rad olika IT-lösningar som tjänst till sina kunder.

• sap
  • arbetsmiljö