Packningstips och ”att göra” i topp på sociala medier inför semestern

Nästan häften av svenskarna (43 procent) söker information på sociala medier när de planerar och förbereder sin resa. Att få tips om hur man packar sitt handbagage och vad man kan göra på resmålet är ämnen som ligger i topp. Det visar Resiabarometern, genomförd av TNS SIFO, samt Resias blogg ”Hallins blogg”, som är den största resebloggen i Sverige med 57 000 besökare hittills i juni.

– Vi har ett rekordstort engagemang på bloggen och på vår Facebook-sida i år. I båda kanalerna ser vi ett växande intresse för just aktiviteter, vilket stämmer överens med trenden att fylla sin semester med mer än bara sol och bad. Även konkreta tips inför resan, som exempelvis packning, är vanliga ämnen. Allt fler resenärer vill veta så mycket som möjligt om resmålet innan de reser, säger Margareta Hallin, som driver ”Hallins blogg” på Resia.

Enligt undersökningen från TNS SIFO är det framför allt den yngre målgruppen som tar del av tips och rekommendationer på sociala medier. Statistiken för Resias blogg ”Hallins blogg”, Sveriges största reseblogg, visar också att det är åldersgruppen 25-45 år som ökar mest. Även 50-och 60-åringarna inspireras allt mer av sociala medier innan de reser utomlands, enligt färskt bloggstatistik.

– Den digitala förflyttningen i resebranschen har pågått länge, men vi ser ett stort genombrott i år. Oavsett ålder är det helt enkelt webben och sociala medier man använder mest för att planera sin resa. Ett tydligt kvitto på det är också den stora ökningen av bokningarna på webben. I juni ökar vi försäljningen här med 140 procent jämfört med i fjol, säger Bo Jakobsson, försäljningsdirektör på Resia AB.

Tio-i-topp ämnen på ”Hallins Blogg” ¬– Sveriges största reseblogg *

1. Mina bästa packningstips för handbagaget

2. 10 saker att göra i Krakow

3. Följ med på världens största kryssningsfartyg

4. Att göra i Palma

5. Prisvärd shoppning NY

6. Att göra i Nice

7. Harry Potter Museet utanför London

8. Vart ska man åka i Thailand

9. Greklands 10 bästa stränder

10. 12 saker att göra i Berlin

*Enligt statistik från Bloggportalen och Bloggtoppen Tailsweep är ”Hallins blogg” den största i Sverige. Topplistan är baserad på de tio mest populära blogginläggen vecka 26. I juni har 57 000 svenskar besökt bloggen för att inspireras före sin resa.

För mer information, kontakta gärna:
Bo Jakobsson, försäljningsdirektör Resia AB, telefon: 070-653 60 15, e-post: bo.jakobsson@resia.se

• pressmeddelande från resia
  • resa
  • resia
  • resiabarometern
  • resor
  • semester
  • semesterresor
  • sociala medier
  • packningstips
  • att göra
  • aktiviteter

Resia AB är ett värderingsstyrt försäljningsbolag med tillgänglighet, kompetens och personligt engagemang i fokus. Verksamheten omfattar semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor med försäljning i 50 butiker, på internet och på telefon. Hos oss jobbar branschens vassaste resesäljare – deras passion, kompetens och långa erfarenhet av försäljning och resor är vårt viktigaste konkurrensmedel. Företaget etablerades 1974, och är en av de dominerande aktörerna på den skandinaviska resebyråmarknaden.

Bo Jakobsson

Försäljningsdirektör 070 653 60 15