Redan rusning efter höstresor

Det finns gott om resor till solen i sommar. Men rekordmånga svenskar väljer istället att säkra sol under hösten. Enligt statistik från Resia har bokningen av höstresor hittills ökat med cirka 30 procent jämfört med i fjol. Kanarieöarna bokar på som aldrig förr. Samtidigt ökar bokningarna av Karibienkryssningar och suget efter Thailand är större än på länge.

– Många vill fira sommarsemestern hemma i Sverige. Samtidigt är rädslan stor för ännu en kall och regnig sommar och många väljer därför att säkra sol under hösten. Det är framför allt högt tryck på höstlovsresor där vi verkar gå mot ett riktigt rekordår. Den som vill säkra en plats bör inte vänta för länge med att boka, säger Bo Jakobsson, försäljningsdirektör på Resia AB.

Trenden som växer stadigt för hösten är att kombinera solsemestern med någon form av upplevelse. Det handlar om shopping, sightseeing, vandring, träning och även aktiviteter som att äta hemma hos lokala människor och matlagningskurser. Kryssnings- och kombinationsresor får därför ett stort uppsving i år och bokningarna under höstlovet ökar rejält – framför allt till Karibien. Allt fler svenskar vill också resa till Kuba för att kombinera avkoppling i Varadero med storstadspuls i Havanna. Dessutom gör Thailand en stark comeback i år.

– Många kunder kommer in till butiken för att boka en resa till Kanarieöarna. Istället kommer de hem med kryssningsbiljetter i Karibien till samma prisnivåer som Kanarieöarna. Vårt jobb är att överraska kunderna och paketera en resa som inte blir likadan som i fjol – även om destinationen är densamma, säger Bo Jakobsson.

När det gäller sommarresor finns det fortfarande platser kvar till några av de populäraste resmålen, såsom Mallorca, Kalabrien i Italien och de grekiska öarna Parga, Skiathos och Naxos. Men man måste skynda sig och vara flexibel när det gäller både datum, resmål och varifrån man åker. Störst chans på lediga platser till värmen finns från Stockholm, Göteborg eller Malmö/Köpenhamn.

För mer information, kontakta gärna:
Bo Jakobsson, försäljningsdirektör Resia AB, telefon: 070-653 60 15, e-post: bo.jakobsson@resia.se

• bokningsstatistik
  • resa
  • resia
  • resor
  • semester
  • semesterresor
  • höstresor
  • höst
  • bokningsökning
  • kryssning
  • kryssningsresor
  • kombinationsresor
  • karibien
  • karibienkryssningar
  • thailand
  • höstlov
  • höstlovsresor

Resia AB är ett värderingsstyrt försäljningsbolag med tillgänglighet, kompetens och personligt engagemang i fokus. Verksamheten omfattar semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor med försäljning i 50 butiker, på internet och på telefon. Hos oss jobbar branschens vassaste resesäljare – deras passion, kompetens och långa erfarenhet av försäljning och resor är vårt viktigaste konkurrensmedel. Företaget etablerades 1974, och är en av de dominerande aktörerna på den skandinaviska resebyråmarknaden.

www.resia.sewww. resiatravelgroup.se

Bo Jakobsson