Heldag i sängen, rafflande hockeymatch eller middag på stan? Romantikerna väljer lyxig middag på Alla Hjärtans Dag och sedan en resa till Capri

Äta en lyxig middag på stan, det vill Resias romantiska kunder göra på Alla Hjärtans Dag, före alternativ som att dansa eldig salsa, se en rafflande hockeymatch eller tillbringa en heldag i sängen, i alla fall om man ska tro dem som svarade på Resias enkät på resia.se under januari. Till sommaren väljer sedan de kärlekskranka att åka till Capri, ett klassiskt resmål som nu upplever en skön renässans. Det var på Capri vi mötte varandra. Få resmål har historiskt sett ett sådant romantiskt skimmer och nu toppar Capri listan över sommarens resmål för kärlekskranka par enligt Resiabarometern där Resias 400 säljare visar vad som är på gång när det gäller svenska folkets resvanor. - Kristallklart vatten, härliga badvikar, smala gränder och mysiga restauranger. Capri är en charmig ö, som gjord för en semester på tu man hand, säger Bo Jacobsson, marknadschef på Resia. Till Capri kommer man med båt från bland annat Sorrento, en av Italiens äldsta städer, en stad med färgglada hus, gränder som vindlar och en fantastisk utsikt. Tvåa på listan är grekiska Parga, en mysig och lugn kuststad nära Korfu. - Parga är en naturlig utgångspunkt för spännande utflykter, gärna med hyrd moppe eller bil. Här träffar man inte bara turister utan även de bofasta grekerna på ett naturligt sätt. I Parga finns det många och inte "överbefolkade" restauranger, perfekt för romantiska och lyxiga middagar, säger Atta Simeonidis på Resia i Kalmar. En lyxig middag på stan, ja det alternativet toppade överlägset Resias kundenkät på resia.se under januari, med 62 procent. På andra plats kom alternativet "Stanna i sängen hela dagen". "Se en rafflande hockeymatch" kom tvärsist! Resiabarometerns* 5-i-topp-lista över de populäraste resmålen för romantiska par, till sommaren 1) Capri/Sorrento (Italien), 2) Parga (Grekland), 3) Paris, 4) Kryssningar i Medelhavet, 5) Kalabrien (Italien) Resiakundernas 5-i-topp-lista för aktiviteter på Alla Hjärtans Dag 1) Njuter lyxig middag på stan 62%, 2) Stannar i sängen hela dan 17%, 3) Ser en romantisk film 12%, 4) Dansar eldig salsa 6%, 5) Går på rafflande hockeymatch 4% *Resiabarometern är Resias, Nordens största privata resebyråkedjas, återkommande undersökning bland 400 resesäljare på 58 resebyråer runt om i Sverige. Resias säljare visar i Resiabarometern vad som är nytt och på gång när det gäller svenska folkets resvanor. För ytterligare information kontakta: Bo Jacobsson, marknadschef Resia tfn 031-63 60 15 alt. 0706-53 60 15 www.resia.se Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Anders Klars, tfn 031-63 60 18 RESIA etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 58 resebyråer. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB, Bengt-Martins AB och Resesäljarna i Piteå AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2005 omsatte Resia drygt 2 000 Mkr (60 procent privatresor och 40 procent affärsresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.