Marrakech nytt spännande konferensresmål med behagligt vinterklimat

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 12:33 CET

Direktflyg öppnar för nya konferensdestinationer

Resia, med 60 resebyråer från Malmö i söder till Boden i norr, ser nu en tydlig trend när det gäller konferensresor.

– Allt fler direktlinjer gör att vi kan erbjuda nya konferensdestinationer. Marrakech i Marocko är just nu ett mycket tydligt exempel. Ett exotiskt resmål med behagligt klimat även på vintern, och numera tillgängligt även för den kortare resan tack vare direktflyget, säger Björn Wigge, produktchef för Grupp & Konferens på Resia.

Från och med november flyger Norwegian från Stockholm till Marrakech i Marocko direkt två gånger i veckan, tisdag och lördag.

– Många företag söker nu nya konferensdestinationer och ett mål för oss på Resia är att alltid vara snabbt med på banan och kunna föreslå nya prisvärda och spännande konferensresmål.  Redan nu har vi många bokade grupper till Marrakech, vilket bekräftar att det finns ett sug efter något nytt som kan nås över en långweekend, säger Björn Wigge.

Få städer är som Marrakech så mytomspunna och spännande. Staden med det behagliga klimatet vid foten av Atlasbergen, är som hämtad ur Tusen och en natt.

Marrakech, en spännande ny konferensdestination, tillgänglig tack vare direktflyget från Stockholm.

– Marrakech är en idealisk stad för konferenser och andra arrangemang. Staden har också länge varit värd för många internationella möten och är ett magiskt resmål med en lång rad topphotell på gångavstånd från varandra nära konferensfaciliteter av hög kvalitet. Marrakech gör anspråk på att vara den ledande nordafrikanska konferens-, mäss- och mötesstaden, känd också för sin kultur, sin elegans och skönhet, kombinerat med ett brett utbud av aktiviteter, säger Aziz Mnii, vice vd på den Marockanska statens turistbyrå i Stockholm.

Även Kroatien kommer nu starkt som konferensresmål. Under våren och hösten kommer Scandjet att flyga torsdagar och söndagar direkt till Split, både från Stockholm och från Göteborg.

– Kroatien är ett sedan länge populärt privatresmål som nu också öppnas för företagsmarknaden och där vi självklart kan erbjuda konferensresor till Split med omnejd, säger Björn Wigge.

Resias affärsområde Grupp & Konferens fortsätter att ta marknadsandelar.

– Hela 2010 har varit ett mycket bra år för oss. Försäljningen under årets tio första månader gick upp med 37 procent jämfört med samma period förra året. Många företag blickar åter ut mot nya spännande resmål för sina anställda och kunder. Vi får dessutom allt oftare förtroendet av företag och organisationer, att ta hand om större arrangemang i Sverige, med 500-1000 deltagare. Det glädjer oss mycket då det är ett område där vi satsar rejält, säger Björn Wigge.

Enligt SRF, Svenska resebyråföreningen, gick den totala försäljningen för Grupp & Konferens upp med 8 procent under de tre första kvartalen 2010.

– Under samma period gick vår försäljning upp med 33 procent och jämför vi enbart det tredje kvartalet så gick branschen faktiskt ner med 9 procent medan vi gick upp med hela 52 procent, säger Björn Wigge.

För ytterligare information kontakta:
Björn Wigge, produktchef Grupp & Konferens Resia tfn 060-52 53 00 alt 070-379 40 30

Bo Jakobsson, försäljnings- och marknadsdirektör Resia tfn 031-63 60 15 alt. 0706-53 60 15 www.resia.se Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Anders Klars, tfn 031-63 60 18

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer (inklusive www.resia.se . I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2009 omsatte Resia drygt 2,8 miljarder kronor (55 procent privatresor, 35 procent affärsresor samt 10 procent grupp- och konferensresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.