Resiabarometern: Gotland favoriten när Resias säljare väljer bland kortresmålen inför sommaren

Det blir en rekordsommar för de svenska resmålen i sommar. Och på Resiabarometerns fråga om vilket resmål i Sverige Resias 400 resesäljare skulle rekommendera sina kunder, kom Gotland på en säker förstaplats före Stockholm och Göteborg. In på 5-i-topplistan kom även Bohuslän och Österlen.

De svenska resmålen kommer att uppleva en turistsommar, som är bättre och mer intensiv än på många år.

- Gotland är ett klassiskt sommarresmål som har allt från sol och bad till kultur och historia, och ett intensivt och brett nöjesutbud. Ingmar Bergmans Fårö, Lummelundagrottorna, Shakespeare i Roma klosterruin och medeltidsvecka, är sådant som lockar när svenskarna söker sig resmål på lite kortare avstånd, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

Stockholm, listans tvåa, drar också fler svenskar till sig än på länge och det inte bara till sommaren.
- Vi säljer till exempel hotell- och teaterpaket till Stockholm som aldrig förr.

Resia har fångat det nya sättet att resa sin färska katalog "Resias favoriter - på bekvämt avstånd", där en mängd resmål, både i Sverige och utlandet presenteras.
- Vi har självklart fått ställa om oss inför det faktum att svenskarna fortsätter att resa i lågkonjunkturen men väljer närmare resmål. Det gäller att se möjligheterna, säger Bo Jacobsson.

I Resiabarometern, som publiceras två gånger per år visar Resias 400 resesäljare vad som är nytt och på gång när det gäller svenska folkets resvanor.

Resiabarometerns* 5-i-topp-lista kortresmål i Sverige sommaren 2009:

1) Gotland, 2) Stockholm, 3) Göteborg 4) Bohuslän, 5) Österlen

Resiabarometern är Resias, Nordens största privata resebyråkedjas, återkommande undersökning bland 400 resesäljare på 60 resebyråer runt om i Sverige. Resias säljare visar i Resiabarometern vad som är nytt och på gång när det gäller svenska folkets resvanor.

Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör Resia tfn 031-63 60 15 alt. 0706-53 60 15

Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Henrik Tell, tfn 031-63 60 24, henrik.tell@resia.se

Resia etablerades 1974 och är idag Nordens största privata resebyråkedja. Resia har 60 resebyråer, inklusive www.resia.se I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2008 omsatte Resia drygt 3,1 miljarder kronor (65 procent privatresor och 35 procent affärsresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.