Dags att vakna - premiär för Sömnig i Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 11:43 CEST

Nu på torsdag, den 4 oktober, visas projektet upp på scen, klockan 12:00 på Mynttorget i Stockholm.

Inspelade valda scener ur pjäsen Sömnig i Stockholm förhandsvisas. Alla medverkande och experter är på plats för att sprida information om sömnapné. Den pågående namninsamlingen fortsätter på torget – bland annat kan man skriva sitt namn på en krockskadad bil som sedan kommer att överlämnas till ansvariga politiker, en illustration till vad sömnapné kan leda till. Förhoppningsvis blir bilen diarieförd som offentlig handling, komplett med det manifest som Sömnig i Stockholm kretsar kring.

Bakom projektet står företaget ResMed Sweden AB, patientföreningen Apnéföreningen i Stockholm, Aleris FysiologLab, Länsförsäkringar och 1,6 miljonerklubben.

Den 22 november är det sedan premiär för teaterpjäsen Sömnig i Stockholm på Playhouse Teater.

Alla som vill kan engagera sig med allt från att skriva manus och skådespela till att skapa rekvisita, sköta ljuset eller riva biljetter. Arbetet är i full gång men det finns plats för fler.

Efter föreställningen samlas en expertpanel på scenen för att diskutera frågor som rör sjukdomen sömnapné, bland annat vad som händer med de drabbade, varför inte fler blir diagnostierad, hur den kan uppmärksammas mer inom sjukvården och av politikerna samt vad man kan göra för att förbättra situationen.

”Det är hög tid att föra upp sömnapné till diskussion”, säger Mi Ridell, känd skådespelerska och Moderator för projektet Sömnig i Stockholm. ”Sömnapnésyndrom är en allvarlig sjukdom med akuta följder i form av risker för försämrad framtida hälsa för den sjuke inom framför allt hjärt- kärlsjukdomar som förhöjt blodtryck, hjärtinfarkt, stroke och sannolikt även diabetes, samt förkortad livslängd”, berättar överläkare Richard Harlid från Aleris FysiologLab som deltar i expertpanelen och i teaterpjäsen.

Sömnapné är en dold folksjukdom med svåra konsekvenser

De flesta tänker på sömnapné som en manlig sjukdom men nu har en studie* från Umeås universitet, som Dagens Nyheter nyligen publicerade, visat att varannan kvinna har sömnapné. Sömnapné är alltså en folksjukdom som många lever med utan att veta om det. Det innebär att många  människor inte har en aning om att det är sömnapné som kan ligga bakom den försämrade livskvalitet de upplever när sömnen störs varje natt.

Sömnapnoikerna drabbas av andningsuppehåll när de sover, upp till flera hundra gånger varje natt. Det medför att syremättnaden i blodet sjunker, stresshormoner frisätts och blodtrycket pendlar upp och ner under natten. Det ruinerar den vila sömnen ska ge och är farlig för kroppen.

Många känner till sömnapné, men inte dess faror. Sömnapné ökar påtagligt risken för högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och depression. Den dåliga sömnkvaliteten medför stor trötthet på dagarna. Den sjuke har svårt att göra sig själv rättvisa på jobbet, får ofta minnesproblem och försämrad livskvalitet. Sömnapné ökar risken för olyckor – på arbetsplatsen och i trafiken.

Att vara trött och köra bil kan motsvara rattonykterhet och är en vanlig bakomliggande orsak till olyckor. Den sjuke kan alltså utsätta både sig själv och andra för livsfara.

Det finns idag inga mediciner som kan bota sömnapné. Men det finns hjälpmedel. Med en så kallad CPAP kan patienten behandla sig själv. Behandlingen innebär att man sover med en mask eller näskudde, som via en slang och en kompressor skapar ett lätt lufttryck som håller de övre luftvägarna öppna och patienten får den syremängd som behövs.

”Hjälpmedel för sömnapnoiker borde omfattas av högkostnadsskyddet”, säger Helena Lundhammar, Marknadschef på ResMed Sweden AB. ”Då skulle fler patienter kunna leva och arbeta normalt, på ett sätt de inte kan idag. Behandlingen är billig för sjukvården men drabbar den enskildes ekonomi då den på många ställen i landet inte subventioneras”.

För mer information om Sömnig i Stockholm, besök hemsidan: http://www.traffpunktsomn.se

Eller kontakta: Helena Lundhammar, Marknadschef, ResMed Sweden AB, Telefon; 070-225 74 44, e-post; helena.lundhammar@resmed.se

* Studien heter Sleep apnoea is a common occurrence in females, Umeå Universitet 2012, European Respiratory Society.

Kommentarer (0)