​KOL & Cocktails flyttar in i Gastros gamla lokaler

Vid årsskiftet flyttade Restaurang Gastro ut från sina lokaler på Södra Storgatan 11 och inom kort kommer det nya konceptet KOL & Cocktails att öppna i de klassiska lokalerna.

– Det kommer att bli en restaurang och bar. Målsättningen är att skapa en naturlig mötesplats för alla som vill äta och dricka gott i en trevlig atmosfär. Fokus ligger på åldersgruppen 25-45 år eftersom vi tycker det saknas något för den målgruppen idag, men samtidigt ska alla oavsett ålder känna sig välkomna och bekväma i den miljö vi vill skapa, säger Michael Fogelqvist som tillsammans med Patrik Jakobsson, Robert Börjesson och Mattias Tornblad står bakom konceptet.

Det är samma personer som sedan 5 år tillbaka driver Beach Club Gröningen sommartid och som nu vill ta med sig delar av det konceptet till den nya restaurangen.

– Det vi tar med oss är att vi sommartid lyckats skapa en naturlig träffpunkt för alla åldrar. Vare sig man bara vill slinka in på ett glas vin eller en öl, ta något lätt att äta, välja en trerätters á la carte-meny eller komma förbi senare på kvällen för en drink ska det kännas som ett naturligt val att komma till oss. Vi tycker att just det konceptet saknas lite under vinterhalvåret i Helsingborg, berättar Michael.

- Till KOL & Cocktails ska man kunna gå för att äta i restaurangen, fortsätta med en avec och sedan förflytta sig till baren för lite drinkar samtidigt som tempot skruvas upp i lokalen ju längre kvällen lider, fortsätter han.

Lika mycket fokus kommer att ligga på både restaurang och bar där den gemensamma nämnaren är bra råvaror, innovativitet och nyfikenhet.

– Vi vill väcka en nyfíkenhet att prova nya maträtter och nya drinkar utan att vi för den sakens skull ska bli överpretentiösa. Vi drivs själva av en nyfikenhet, något vi även vill förmedla till våra gäster. Ett besök hos oss ska vara en upplevelse oavsett vilket syfte man har med sitt besök och då gäller det att fokusera lika mycket på helheten som de enskilda delarna. Allt från mat och dryck till musik, inredning och inte minst bemötandet från personalen måste hålla lika hög nivå säger Michael.

Som namnet antyder kommer mycket på menyn att vara kolgrillat, dock inte bara kött.

– Givetvis kommer kött i olika former vara en stor del men den gemensamma nämnaren kommer att vara just kolgrillat. Allt från skaldjur till fisk, grönsaker och frukt kommer att präglas av detta säger kökschefen Mattias Tornblad. Vi kommer även att erbjuda en vegetarisk meny då det är något som tilltalar allt fler och ligger i tiden. Det kommer vara lika självklart för oss som att i möjligaste mån jobba med närproducerade råvaror och utnyttja variationerna i säsong.

En viktig del i konceptet är även inredning och design och där har man tagit hjälp av arkitektfirman Bornstein & Lyckfors i Göteborg som framgångsrikt skapat många lyckade koncept runt om i landet.

– Tanken är att skapa en känsla som inte redan finns i stan och då är det nyttigt med influenser och idéer från människor som skapat framgångsrika koncept i andra städer, säger Michael Fogelqvist.

– Vi vill komplettera det befintliga utbudet i stan genom att skapa något nytt som vi hoppas ska sticka ut lite. Vi vill skapa ett ställe för folk som inte vill gå på nattklubb men ändå ha en trevlig kväll med bra puls. Och samtidigt vara en bra början på kvällen för de som senare ska vidare till nattklubbarna avslutar Michael.

Den 5 januari inleddes en omfattande ombyggnad av lokalen och preliminärt öppningsdatum för KOL & Cocktails är i månadsskiftet februari/mars.

För mer information kontakta;

Michael Fogelqvist
micke@kolhelsingborg.se
www.kolhelsingborg.se

• Dryck

• gastronomi
  • lansering
  • nyöppning
  • skåne
  • dryck
  • mat
  • kol
  • helsingborg
  • restaurang
  • grill
  • nöjen

• Helsingborg

KOL är en restaurang och bar i Helsingborg. En naturlig mötesplats för alla som vill äta och dricka gott i en trevlig atmosfär. Här ska gästen få en upplevelse oavsett vilket syfte man har med sitt besök och vi har lika mycket fokus på helheten som de enskilda delarna. Allt från mat och dryck till musik, inredning och inte minst bemötandet från personalen. Den gemensamma nämnaren i både restaurang och bar är bra råvaror, innovativitet och nyfikenhet. I restaurangen är ligger fokus på kolgrillat i alla dess former. Allt från skaldjur till fisk, grönsaker och frukt.

För mer information kontakta;
Michael Fogelqvist, 0707-940494