Resurs Bank skapar kortprogram för NOWOs satsning på kreditkort med pensionssparande

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2016 10:00 CET

NOWO (No Worries) MasterCard gör det enkelt att pensionsspara

Nu lanserar NOWO, ett betal- och kreditkort med möjlighet till dagligt fondsparande. Med kortet bestämmer innehavaren hur många procent av varje köp de vill spara till pensionen. Kortet har snabbt vunnit stor uppmärksamhet. Resurs Bank är kortutgivare och kreditgivare.

NOWO är en ny aktör som vill hjälpa svenskarna att mikrospara löpande för att förbättra sin pension. Med NOWO MasterCard appen kan användaren själv välja hur mycket han eller hon vill avsätta till sparande i fonden varje gång NOWO MasterCard används, i spannet 2-10 procent. Bakom bolaget står grundaren och styrelseordföranden Andreas Bonnier och Sven Estwall, VD och styrelseledamot i NOWO.

- Vi letade efter en bank som var villig att tänka utanför den traditionella ramen och Resurs Bank matchade våra behov väl. Med NOWO bryter vi tillsammans helt ny mark med en unik tjänst. Alla konsumerar men alla pensionsparar inte. Med NOWO gör man både och. Vi är oerhört stolta över den positiva feedback vi har fått från marknaden, säger Andreas Bonnier, styrelseordförande och grundare av NOWO.

NOWO (No Worries) MasterCard är ett kreditkort som erbjuder flexibla betalningsalternativ. Årsavgiften är 365 kronor och ansökan om kortet sker i NOWOs app. I appen väljer kortinnehavaren också hur stor del av månadsbeloppet de vill pensionsspara, 2-10 procent av beloppet. Andelen placeras i NOWO Fond, en aktivt förvaltad fond.

- Det är verkligen inte varje dag som det lanseras kortprogram som sticker ut. NOWOs satsning på att kombinera vardagliga kortköp med pensionssparande är ett nytt grepp i kortvärlden. Vi är glada över att få bidra till detta och tycker att NOWO verkligen lyckats utveckla mervärde inom kort, säger Pernilla Hurtig, Head of Loyo/Cobrand Cards, Resurs Bank.

Mer information: Lotta Blond, presskontakt Resurs Bank, lotta.blond@resurs.se

Från basen inom retail finance har erbjudandet utvecklats till att också innefatta privatlån, kreditkort och sparkonton med en kundbas på cirka 5 miljoner privatkunder i Norden. Resurs Bank har sedan 2001 banktillstånd och står under Finansinspektionens tillsyn. Vid utgången av 2014 uppgick låneportföljen till cirka 14 miljarder kronor.