Resurs Holding rekryterar ny HR-direktör

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2016 08:30 CET

Eva Brike blir ny HR-direktör inom Resurs Holding

Resurs Holding har utsett Eva Brike som ny HR-direktör. Eva tillträder tjänsten under våren 2017 och kommer att ingå i koncernledningen.

Eva Brike är idag Senior Vice President Human Resources i den globala koncernen Rosti Group AB. Hon har arbetat inom Rosti Group AB sedan 2014 där hon haft ett övergripande strategiskt ansvar för HR inom hela koncernen med målet att HR ska vara en naturlig och värdeskapande partner till organisationen. Eva har tidigare i sin karriär arbetat som Human Resources Director bland annat inom den globala koncernen Air Liquide samt BRIO Group.

”Jag ser mycket fram emot att påbörja min roll som HR-direktör inom Resurs och att tillsammans med chefer, medarbetare och HR-kollegor aktivt bidra till Resurskoncernens strategiska mål och tillväxt. Fokus den första tiden blir att lära känna och förstå koncernens verksamhet, kultur och medarbetare”, säger Eva Brike.

Eva Brike kommer att ingå i koncernledningen och rapportera till koncernchef och VD Kenneth Nilsson. Hon tillträder tjänsten under våren 2017.

”Eva Brike har en gedigen erfarenhet av HR-frågor i stora globala koncerner. Genom åren har hon bidragit till positiv utveckling både vad gäller HR-strategier och processer i många spännande företag. Vi ser verkligen fram emot hennes kompetens som gör att vi kan bygga vidare på den redan goda position vi har inom HR”, säger Kenneth Nilsson.

Kontakt:
Magnus Lilienström, pressansvarig Resurs Bank, magnus.lilienstrom@resurs.se

Om Resurs Holding
Resurs Holding (Resurs), som verkar genom dotterbolagen Resurs Bank och Solid Försäkring, är ledande inom retail finance i Norden och erbjuder betallösningar, konsumentlån och nischade försäkringsprodukter. Resurs har sedan starten 1977 etablerat samarbeten med fler än 1 200 butikskedjor och sammanlagt cirka 35 000 butiker. Därigenom har Resurs byggt en kundbas på cirka 5 miljoner privatkunder i Norden. Resurs Bank har sedan 2001 bankoktroj och står under tillsyn av Finansinspektionen. Resurskoncernen har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vid utgången av tredje kvartalet 2016 uppgick antalet anställda till cirka 720 personer och låneportföljen till cirka 20,6 miljarder kronor. Resurs är sedan 29 april 2016 noterat på Nasdaq Stockholm.

Från basen inom retail finance har erbjudandet utvecklats till att också innefatta privatlån, kreditkort och sparkonton med en kundbas på cirka 5 miljoner privatkunder i Norden. Resurs Bank har sedan 2001 banktillstånd och står under Finansinspektionens tillsyn.

Vid utgången av tredje kvartalet 2016 uppgick låneportföljen till cirka 20,6 miljarder kronor och antalet anställda var 724.