Per Jacobsson Byggnads AB ser många fördelar med Retursystem Byggpall

- Både vi och miljön tjänar på att återanvända pallarna som kommer till oss, säger Anders Johansson som är inköpsansvarig på Per Jacobsson Byggnads AB. Dels får vi en bra ersättning, till och med samma ersättning för en trasig pall, och dels undviker vi onödigt avfall. När vi skickar tillbaka pallen till retursystemet slipper vi också höga kostnader för containerhanteringen, fortsätter Anders. Att slänga pallar kostar minst 35 kr per pall och hamnar pallen i fel container blir det betydligt dyrare.

- Miljömässigt har jag lärt mig nya saker om pallar i och med dagens besök från Retursystem Byggpall. Jag hade ingen aning om att en EUR-pall innehåller nästan ett halvt kilo spik och det är ju så klart onödigt att slänga. Med tanke på att vi idag är mer klimatmedvetna blir Retursystem Byggpall ännu mer betydelsefullt konstaterar Anders.

På Unneröd har Uddevallahem nu startat ROT-renoveringen av sammanlagt 231 lägenheter. Per Jacobsson Byggnads AB är totalentreprenör för projektet. Arbetet startade i mars 2017 och kommer att pågå under 2017 och 2018. Christian Knifsund och Peter Kalin som utgör platsledningen i projektet påtalar behovet av att planera in- och utflöden av pallarna under projektets gång. I det här projektet blir det en ansenlig mängd pallar som måste hanteras och är det inte smidigt att bli av med pallarna är det lätt att de slängs istället. Pallar är oftast ingen prioriterad fråga på ett bygge. Nu förstår vi bättre vad en genomtänkt pallhantering får för positiva effekter på logistik, miljö och ekonomi avslutar Christian och Peter.

Retursystem Byggpall – Årets Återanvändare 2016

www.byggpall.se