Niclas och Pernilla, RevolutionRace

RevolutionRace nominerat till Årets Varumärke

Från innovativ, ung och kaxig start-up till moget företag som växer både som arbetsgivare och genom att ta marknadsandelar. Med den motiveringen har friluftsföretaget RevolutionRace nominerats till Årets Varumärke 2019 i tidningen Sportfacks årliga utmärkelse Gear of the Year.

- Det är otroligt roligt att vi blir så uppmärksammade från alla håll och kanter, säger Pernilla Nyrensten, VD och medgrundare till RevolutionRace.

Utmärkelsen ska gå till ett varumärke som målinriktat och på flera sätt jobbat för att öka sin försäljning. RevolutionRace har sedan företaget startades för bara sex år sedan nått en omsättning på över 350 miljoner kronor och säljer idag online i 30 länder. På mogna marknader som Sverige, Finland och Tyskland har företaget slagit igenom på bred front och försäljningen går också starkt framåt på relativt nya marknader som Nederländerna, Storbritannien och Danmark. RevolutionRace växer även som arbetsgivare. På ett drygt år har antalet anställda ökat från 25 till nästan 60 och företaget rekryterar löpande.

- Vi växer så det knakar och börjar mer och mer bli ett globalt varumärke, vilket är det vi vill. Det visar att det lönar sig att bryta ny mark och tänka annorlunda, säger Pernilla Nyrensten.

RevolutionRace säljer friluftskläder uteslutande online och fick förra året utmärkelsen D-Award från Svensk Digital Handel, bland annat för sitt innovativa sätt att involvera kunden i förbättringsarbete, marknadsföring och utveckling av nya produkter. Enligt Pernilla Nyrensten är det just de engagerade kunderna som ligger bakom företagets framgångssaga.

- För oss är det jätteviktigt att jobba med kundfokus. Vi känner verkligen att kunden är en av oss och att vi är en av dem.

Det är Sportfacks läsare som har fått lämna in förslag på sina favoritvarumärken till utmärkelsen Gear of the Year och en jury med nyckelpersoner i branschen som valt ut finalisterna. Vinnaren utses i Stockholm den 21 april.